Monday, January 1, 2007

اعدام امة

مات صدام حسين او بالاحرى اعدم في اول ايام العيد كخروف ضال ولكني لم اشاهد مشهد مقتله الا اليوم في ثالث ايام العيد
لم استطع ان اسيطر على شعر جسدي وهو يقف اعتقد انه كان يعترض,قاومت قلبي كثيرا و حاولت ان اقنعه بأن يظل ينبض, اعتقد اني نجحت في السيطره على جميع اجزاء جسدي ولكني لم استطع السيطره على روحي ..... اعنقد ان روحي مازالت في فتره الصدمه
انا لا انكر اني كنت اكره صدام حسين جدا بل وكنت اجلس في مجالس كثيره كي اذكر كم كان هذا الشخص طاغيه ولكني اليوم ايضا لا استطيع الانكار انهم وضعو امه كاملا على منصه الاعدام
لقد اعدمو شخص صدام ولكنهم وضعو معه في نفس المشنقه كرامه تلك الامه
احسست بالفعل بصفعه قويه على وجهي حين وجدت صدام مدلى مغمض العينين ... احسست فعلا بجرح غائر في روحي
انا لا اردي هل تصاب الروح بالوهن ولكني بالفعل احس بها تصرخ داخلي انها وهنه ضعيفه بل اني احس بها تحتضر
كم اكره احساس الضعف ....... كم اكره احساس الذل
لا استطيع التوقف عن سماع صدى صوت صدام حسين وهو يقف شامخا كالصخره يقول : اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمدا ..... انا لا اختصر ما قاله انا اكتب ما قاله حرفيا لأنه لم يكمل الشهاده , لم يسمحو له بأن يكملها
لا استطيع التوقف عن سماع الاصداء من حوله وهم يسخرون منه قبل موته صارخين به ان يذهب الى جهنم
اقسم اني لم احس بمثل هذا الضعف والانكسار من قبل حتى حين مات والدي هذا لأنني وجدت يومها من يدعمني ولكني اليوم لا اجد من ارجو فيه القوه
انا فعلا اكره هذا الشخص ولكني لا استطيع توصيف ذلك الاحساس الذي يملأ جنبات صدري تجاه ما يفعلونه بنا لأن الكره في حد ذاته احساس لا يصف شده ما يجوب بداخلي
اكره او احب فهذا لن يغير شيئا مما حدث واعتقد اسفا انه لن يغير ايضا ما سيحدث
اظن ان شغلي الشاغل في الفتره المقبله هو ان ابحث عن المقبره التي دفنت بها كرامتنا لأضع عليها اكليلا من الزهور

16 comments:

Anonymous said...

هتتعب اوي يا وائل بجد ارحم نفسك شويه

Anonymous said...

انا فعلا احييك يا وائل لانك بجد قدرت توصف الشعور الرهيب اللي حسيت بيه لما شفت مشهد الاعدام-طبعا كنا بنشوفه سوا علشان احنا ببساطه اخوات-بس برافو عليك انك حقيقي على الاقل تمسكت باضعف الايمان وعلى راي خالو ما بيقول هانت علينا انفسنا فهنا على الناس

Anonymous said...

بصراحه يا وائل انك اثرت مشاعري و لكن قلبي كان ان يتحرك من مكانه من الحوف وان عينتي كان يغرغران بالدمع لاني بجد بجداخاف من هذا لان هذا اقترب كثيرا من بلا دنا مصر ان هؤلاء الامريكان اكبر خاءنون في العالم وستكون مصر مذبحه بجد مثل مذبحت القلعه المصريه التي كان يملكها الملكلك ( محمد علي )وستكون فيها كثير من الاعدام يكون في علم من يقرء هذه التعبيرات ان بوش من اكبر الخئنين في العالم وسيخون العالم كله

Anonymous said...

اعتقد ان كرامتنا لم تدفن لأنها لم تولد من الاصل

wael said...

بجد كان نفسي اعرف مين اللي كتب اخر كمنت ده عشان بجد دي مصيبه يعني انا كنت متشائم جدا لما قلت ان كرامتنا ماتت بس لو وصلنا لدرجه ان احنا اساس منقتنعش بأنها اتولدت يبقى بجد احنا ضعنا رسميا وربنا يتولانا

Anonymous said...

حلو اوي يا وائل- ده لو كان اسمك الحقيقي وائل- واحساسه عالي اوي

wael said...

وائل احمد حسن مصطفى ابو السعود المغربي ماشي كده يا عم حسام ؟

محمود عزت said...

والله يا وائل أنا قريت العنوان
إعدام أمه
فقلت الله!
مال وائل و أم صدام ؟
هما أعدموا أم صدام كمان
فين و فين بقى لحد ما فهمت إنك بتقول إعدام أمة
بالته المربوطة
و ينعل أبو التعليم الحكومي يا جدع

الله يرحمه بقى و يسامحه على اللي عمله فينا حي و ميت

آمين

أخوك اللمبي

Anonymous said...

عارف يا لمبي انا بجد مش عايز افضحك واقول انت مين عشان اسهمك في السوق متنزلش عشان الناس بتكلمك على انك مثقف موت وعشان انت الديوان بتاعك نازل قريب فمش لازم نسيح لبعض غير صحيح انت مش بردو خريج الاورمان ولا ايامها كانت مدرسه راهبات؟ وهغيرها ياعم بس المهم انت متزعلش نفسك

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

كويس انهم خلصونا من الطاغيه ده انا مش عارفه انت بس مزعل نفسك ليه؟
ياريت ترد وتقولي سبب مقنع واحد

Anonymous said...

اولا الكمنت اللي انا مسحته انا مسحته عشان كان في شتيمه صريحه وانا بقبل النقد بس مش بقبل الخروج عن اصول الادب
ثانيا : نانسي انا مش عارف انتي محستيش بأهانه لما صدام اعدموه اول يوم العيد ومحستيش بأهانه لما ضربوه وهو ميت و محستيش بالذل لما يطبقو حكم زي الاعدام خارج محكمه العدل الدوليه في مجرم حرب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Anonymous said...

والله ياوائل انت قلت كل حاجه ممكن تتقال احنا خلاص مبقلناش اى قيمه والنبى قال انه ستنزع مهابتنا من قلوب اعدائنا وده اللى بيحصل كل يوم واحنا السبب ف كل ده

Anonymous said...

مش بقولك النت وسع مداركك

Anonymous said...

besara7a ya wa2el klamak mo2asser geddan we feh e7sas 3aly bs msh 2asser feyya 2ehh el moshkela y3ny eno yet3edem awel yom el 3ed day2etkom awyy 7aseto enokom beta7'dom 3la dema3'kom tayyeb ma homma beye3melo kda kol yomm we beye2telo nas abreya2 fe el 3era2 we fe felestin kol yom 2eh el geded kan awla nez3al 3la dol msh wa7ed aslan zalem we yestahel we b3den msh rabena 2al fema m3nah eno beyente2em mn el zalemen be zalemen brdo 7'las 7'lesna ma fe dahya da 2atal alaf mn el bashar .... ya ret matkonsh ze3elt menny

wael said...

اولا ازيكو
ثانيا :
محسن باشا : سيبها لله بس انت ادعي لايرد القضاء الا الدعاء
محمد على : النت وسع مداركي عند سيادتك مانع ؟ هههههههههههههه
هبه : انا مش زعلان من كلامك خالص بالعكس بس الفكره في ان الاعدام كان اعدام قيمه يعني لو كان الزعيم ( في رأيهم الشخصي ) مجرد خروف هنبقا احنا ايه يعني