Monday, February 5, 2007

يوم في جنينة الحيوانات


رحنا جنينه الحيوانات يوم الخميس 1 / 2 / 2007 م وكان بجد يوم جميل ولذيذ جدا وبما ان دي مدونتي ومن حقي اكتب فيها اللي انا عايزه فلازم اوجه شكر كبير جدا لاحمد ربيع و مروه شلبي الاتنين اللي كانو ماسكين الرحله .
اولا

احمد ربيع
ليدر ممتاز كان قلقان جدا على الاطفال , كان حاسس بمسؤوليه رهيبه , نجح تماما في توزيع الادوار على الناس و نجح نجاح باهر في فك رموز الخريطه و كانت الناس مرتاحه جدا طول ماهما شايفين ربيع في الاجواء وده ان دل على شيء يدل على انه كان رائع , كان هادي جدا في كل قراراته
بجد اقل حاجه تتقال عليه انه كان رجل الموقف
ثانيا

مروه شلبي

اول مره تمسك رحله او بالاصح اول مره تمسك شغل كليدر في رساله بس اثبتت كفاءه ممتازه وكانت بتتمتع بأسلوب الهزار بالقدر الكافي اللي يمنع التوتر لكل الناس اللي حواليها ماشاء الله كانت مركزه جدا في كل اللي بيحصل بجد كنت حاسس ان الناس بتلف حوليها , كانت بجد مركز الرحله , كان عندها هدف في دماغها وهو اسعاد الاطفال بكل الطرق الممكنه والغير ممكنه و الحمد لله نجحت في تحقيق هدفها
غير كمان انها هي اللي اكلتنا و ربنا يجعل بيت المحسنين عمار
ثالثا
الرحله
كانت بجد بكل المقاييس جميله و ماشاء الله يوم عن التاني بحس ان رساله بتتحول من اسره الفرد الى اسره الجماعه زي ما محمود بيقول .
في الاخر احب اقول بعض الاقوال المأثوره اللي كانت في الرحله

< مهمه اوي العدسات الخضرا في جنينه الحيوانات >

قالتها احد المتطوعات و مشرفه الدار خنقانا وهي بتلبس ومصممه متجيش غير بعد ما تلبس العدسات


< هو احنا مش هنروح جنينه الحيوانات بقا؟؟؟؟؟ >
قالها وليد – طفل – واحنا في جنينة الحيوانات ومقعدين العيال ساعه يفطرو وساعتها اكتشفنا ان العيال اساسا مش عارفين ان احنا خلاص وصلنا الجنينة

< انا حكيتلهم كل حاجه عن السمك ومفيش تاني مش هنمشي؟؟؟؟ >

قالتها احد المتطوعات في نفس الساعه بتاعه الفطار والعيال بيشوفو السمك اللي في الميه وغالبا مكنش سمك كان شويه زباله في الميه والبنت مكنتش عارفه تعمل ايه عشان تسكت الولد


< مصطفى عزت تااااه يا وائل ثواني هتصل بيه>

قالهالي محمد علي و كان بيتكلم جد وهو مش لاقي مصطفى


< هو الولاد هيتغدو امتى؟؟؟؟؟؟ >
قالها احمد الشاعر لليدر والمتطوعين هيموتو من الجوع


< انت بتثير الفتنه وعايز الاطفال يتبسطو >
قالها ربيع لاحمد الشاعر واحنا عايزين نمشي وهو مصمم يفرج الاطفال على الحيوانات


< ايه ؟؟ الزرافه ماتت ؟؟ بس كويس هيغيرو اربع اسود بزرافه عشان الاسد كائن متوحش >
قالتها احد المتطوعات لما اتصدمت بموت الزرافه


< قوم اسرقلي ساندوتش من الكيس يا كوكا >
قالها مصطفى عزت وهو جعان


< مامااااااااااااااااااا عمو مصطفى بيقولي اسرقلو ساندوتشين >
قالها كوكا و كان بيشتكي لمامتو ( المشرفه ) من مصطفى عزت


< ايه الاستهبال ده جايبين للاطفال عصير جهينه واحنا عصير مجهول ؟؟؟؟؟ >
قالها محمد على واحنا بنشرب العصير د


< هو ده اللي انت عايزه يصنع بروسيسور؟؟ >
قلتها لاحمد الشاعر لما سمير كان بيرقص بمطوه في وسط الجنينه


< هو انت الفيل يقربلك ايه يا وائل ؟؟؟؟ >
قلهالي مصطفى عزت لما كنت مصمم اخلي العيال تأكل الفيل و الدنيا زحمه


< انا عايزه اشوف الجبلايه >
اللي قال دي متطوعه مش طفله


< مش قادر الحمام ريحته قذره >
قالها سمير – طفل – بعد خروجه من الحمام وهو قافل مناخيره






24 comments:

Anonymous said...

كويس انكوا كنتوا بتحاولوا تبسطوا الاطفال بس الظاهر من الكلام انكوا انتوا الى كنتوا مبسوطين الى عايز ياكل و الى عايزة تتفرج على الحيوانات و اكيد فى حاجات كتيييييييييير متقلتش فى المدونة و متقلتش فى البيت عندنا

Anonymous said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
الله يخرب عقلكوا !!

كان نفسي أطلع معاكم الرحلة بس يلا مش مشكلة

و ليه بس يا وائل التسييح لمصطفى و هو جعان كده !

Anonymous said...

جامده اوي
بس خف على مصطفى الواد داخل على جواز
امضاء
شخص انت عارفه كويس

Anonymous said...

كان يوم جميل و ده كان اول مره اعمل شغل في رساله بس بجد انا اتبسطت جامد والاطفال بجد حلوين اوي و محترمين جدا
ربنا يكرم الدكتور احمد ربيع و مروه شلبي وجزاكم الله خير

wael said...

سلمى احمد
ههههههههههههه
كنا رايحين نتبسط في عند سيادتك مانع
بس الحق مش عليكي انتي من هنا ورايح تندهيني ابيه وائل

محمود عزت
الرحله كانت نقصاك والله ياباشا
وبعدين مصطفى اخويا قبل ما يبقى اخوك

واحد من الناس
انا مش عارف انت مين بس على العموم شكرا واكيد هعرف انت مين

بنت كانت في الرحله
ربنا يكرمك و احنا سعداء بيكي في الاسره وخليكي معانا ومع الدار وان شاء الله ربنا يتقبل منا
صحيح مروه بردو دكتوره مش احمد ربيع
بس

Anonymous said...

واللة فعلا كان شكلها رحلة حلوة اوى بس اللى انا مش فاهمة ازاى رحتوا جنينة الحيوانات وما حدش اتحجز هناك (نسانيس مثثثثثثثثثثلا او فصيلة القرود) عموما عملوها الوحوش

Anonymous said...

انا دخلت على المدونه بتاعتك بالغلط بس بجد حلوه اوي وعجبتني اوي الصداقه اللي ما بينكو انت واحمد الشاعر و محمد على و احمد ربيع ومصطفى عزت ده لو كنت انا فهمت صح ومكنش كلامك مجرد دعابه
عجبني اوي انك كل تعليقات البنات ذكرتها بدون اسامي
بس عندي استفسار هي اسره رساله دي ليها علاقه بجمعيه رساله؟

Anonymous said...

great work ya wa2el bs msh kont te2ol konna negy m3akom walla 7'las ba2eto teshta3'alo le wa7dokom bs kowayes eny matle3tesh wa ella kont hatla2y 3ayela re7'ma m3ak be teshbat fe kol 7aga we tegy tefda7ny hena 3la el blog asly besara7a 3omry ma ro7t henak we nefsy ashof el zarafa(allah yer7amha ba2a) wel fel wel 2asad (ya rab al7a2 ashof dol ba2a) :)

Anonymous said...

والله كانت رحلة ممتازة انا شخصيا كنت مبسوطة وربنا يكرمكم كلكم وانا سعيده جدا وبحمد ربنا اني دخلت رسالة من اول سنه ليا في الكليه

Anonymous said...

إيه يا عم وائل التسييح ده لازم تنشر للعالم كله إن إحنا كنا جعانين أوى

Anonymous said...

كفايه فضايح يا عم ارحم الناس شويه
الناس كلها هنا بتسلم عليك و وحشنا جامد

wael said...

محمد شحاته
ابقى قابلني لو الفرح اتعمل يوم 16 لو موصلنيش اعتذار رسمي

Anonymous
شكرا جدا على الكلام ده ولو بجد انتي مش عارفانا يبقى انتي ذكيه جدا عشان الاسماء اللي انتي قلتيها دول اصحابي جدا او بالاصح اخواتي
واسره رساله دي اسره في كليه طب قصر العيني و هي فرع من الجمعيثه الكبيره

هبه
معلش والله احنا اسفين ان احنا مقلناش بس بجد كان بالغلط وكنتي تعالي ونورينا واسألي على الحيوانات اللي انتي عايزاها بس موعدكيش بأني مكنتش هكتب تعليقاتك في الاقوال المأثوره

مي
بجد مش انا اللي ممكن احكم على شغلك عشان ماشاء الله انتي طفره في تاريخ رساله وربنا يكرمك ويتقبل منك

على
انا جبت كلام من عندي يعني
مش انتو اللي كنتو هتموتو من الجوع
غير انك مرضتش تديني العصير

كريم
شاكرين مهللين يا باشا وسلملي على كل اللي عندك انا طايثقك اساسا عشانهم

Anonymous said...

JAK ya Wael basha 3la elkalam el kbeer elli enta 2olto dah we bagad mafish re7la momken tenga7 ella lamma elmotatw3een ykouno active we co-operative zaykoo keda .begad ento konto ra23een Rabena yataqabbal menna jamee3an. we msh lazem ansa ashkor Magda besara7a we2ft m3aya gamed 3ashan ana ma kontesh 3arfa elnezam la2naha awel re7la leya zay ma sa3atak olt we tab3an ashkor Rabee3 la2ni tala3t 3eno fe3lan we ya ret ma ykonsh beyd3y 3alaya.

Anonymous said...

jak
اختصار ايه ؟
بعدين غير اسم الموضوع لعرفان بالجميل عشان كلكو نزلين شكر في بعض

wael said...

مروه شلبي
طبعا مفيش رحله ممكن تنجح لو انا مش فيها
هههههههههههههههههههههه
غير طبعا ماجده ماشاء الله عليها ليدر بالفطره
وربيع متخفيش اكيد بيدعي عليكي
بس كان ناقص في اخر الرد تعملي اهداء لكل المتطوعين وتهديلهم اغنيه الفيل ابو زلومه

واحد من الناس
انا عرفت مين سعادتك
و جاك دي بعد البحث المطول وبعد ما سألت طوب الارض عن معناها وبعد سؤال الحج شامبليون اكتشفت ان معناها جزاك الله خيرا
والله يا ابني انا مكنت فاهم معناها
غير يا عم انت مضايق نفسك ليه عرفان ولا مش عرفان انشالله حتى اسمي الموضوع القطه المشمشيه

Anonymous said...

Salamo 3alekom..
ana knt fe el gnena yomha..we shoft magmo3a men el shbab we el banat mshyen m3 atfal...3gbny awy ehtmamhom be b3d we be el atfal...sa'lt nafsy men dool we kan nfsy at3rf 3lehom begad...bs we rg3t ba2leb fe el mdwnaat yemken ala2y 7aga 3n el re7la deh...we la2et sob7an Allah we kan fehom el atfal elly fe elsora 3agabtny awyy el roo7 elly benko...we ehtmamko be b3d
we khofko 3la el banat we el 3yal
rabena yekhleko le b3d 7a2i2y

Anonymous said...

كان نفسي بجد ابقى فى جروب رساله بتاع سنه خامسة
انتو بجد العلاقه ما بينكو جميلة جدا
بجد انتم اجتمعتم في الله وادعو الله ان لا تتفرقو ابدا
go on

Anonymous said...

ابعد انت عن العيال
و يا خوفي يكون اصحابك زيك خلي العيال يضيع مستقبلهم رسمي
بس تصدق هيطلع جيل من قطاع الطرق والحشاشين ليه شأن كبير في البلد وهيغير فكر التشرد
بهزر يا وائول
بجد ثوابكو كبير و على رأيهم
JAK

wael said...

مي زياده
احنا اسره خيريه في قصر العيني اسمها رساله واخدين الفكره من الجمعيه الكبيره جمعيه رساله و موقع الجمعيه هو
www.resala.org
والايميل بتاعي هو
wael7712@hotmail.com
ياريت بس تبعتي اي لينك ليكي وان شاء الله هوصلك بأي بنت من رساله وتكلمك بأذن الله وتعرفي كل حاجه عن شغل الجمعيه

برنس
بلاش الاسامي دي بلاش فضايح
وربنا يكرمك

محمد
انت يا ابني القشه التي كسرت ظهر البعير الرحمه الناس قربت تحلف بالله اني متشرد وصايع
هههههههههههه
انا اتفضحت رسمي بس يا عم مفيش احسن من التشرد ليه مستقبل بردو

محمود عزت said...

يا شعب رسالة العظيم
يا برنسات رسالة و يا نجومها
وانا على مشارف إنتهاء فترة ولايتي الأولى و الأخيرة بعون واحد أحد
عايز أقول لوائل كلمة أخيرة :
يا وائل , أمانة عليك تسلمها لحسنوف !
الوداع يا برنس !

Anonymous said...

يا سيدى اسفين اهو كللللللة الا يوم 16 دة يوم سيشهدة تاريخ البشرية بحروف من نور

wael said...

محمود باشا
لا تقلق الدائره المغلقه اللي بيني وبينك هتفضل حتى لو انت انشغلت
ومتخفش هقاوم التيار الاصلاحي بتاع احمد الشاعر و محمود حمدى
طول ما انا في رساله هرسخ المعاني الساميه بتاعتك لحد ما اوصلها لمحمد حسن
وكلنا فداك يا ريس

Anonymous said...

الظاهر يا وائل إن التيار الإصلاحى مش هيقدر يكمل مسيرته خصوصا بعد لما بقينا اقلية لكن اللى مصبرنا ان كلها كام اسبوع وابو النجوم مش هيبقى فاضيلكو وساعتها بقى يا حلو هاستفرض بيكو انا وحمدى

Anonymous said...

الى القائد محمود عزت
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا تخف يا سيادة الرئيس
نحن على الدرب سائرون لنقاوم جميع مجهودات التيار الاصلاحى
بقيادة محمود حمدى اللى دلوقتى فضي بعد ماخلص سنة سادسة
و الشاعر اللى بيحاول يرسخ مفاهيم غريبة فى اسرة رسالة العظيمة
و انا باعلنها من مكانى هنا ان كل القيم اللى انت تنادى بيها يا محمود باشا هاتستمر بعد تركك للسلطة
اهم حاجة يا وائل زى ما اتفقنا انت تقضى على دفعتك و سيبلى انا دفعتى انا قضيت عليها من زمان
و متخافش من الشاعر كل الحاجات اللى بينادى بيها مش ملاقية ترحيب من حد و هاتندثر بمجرد اندثار الشاعر نفسه
و فى النهاية احب اسمع الاغنية العظيمة
(مممممممممم مش عارف اختار بقى اى اغنية من الاغانى العظيمة بتاعتى و انت عارف ذوقى)