Sunday, May 13, 2007

وحشتنا يا تامر يا حسني


زمان لما كنت لسه عيل في ابتدائي كان لما يجي مشهد في فيلم عربي محترم البطل بيبوس البطله او اي شيء من هذا القبيل كان بابا وماما يودو وشهم الناحيه التانيه وانا اعمل فيها عبيط وابص ومليش دعوة بحاجه وساعتها اسمعلي كلمتين في اجنابي من ان ده حرام وكلام كبير من ده

المهم , كبرت واتعودت لما يبقى في مشهد من المشاهد دي اودي وشي الناحية التانيه بدل ما حد من العائله الكريمه يودهولي بقلم على خلقتي وكمان عشان انا عارف ان ده حرام

مرت سنين كتير لحد ما من كام يوم اكتشفت ان بابا وماما طلعو بيضحكو عليه والمشاهد دي عاديه و عادي اني اشوفها

طبعا السؤال هيبقا انا على اي اساس عرفت ان ده عادي ؟

الاجابه بكل بساطه لما شفت الفيديو كليب الاخراني بتاع تامر حسني- رضي الله عنه وارضاه واسكنه فسيح جناته - الكليب ده متصور من كواليس فيلمه الاخراني اللي اسمه عمر وسلمى

قد ايه اتبسط من الجوي الاخوي الجميل والبسيط في الكواليس وتامر عمال يبوس كل اخواته الفنانات المحترمات زي ميس حمدان ومي عز الدين . لا كمان الاجمل ان الجوي الاخوي بيمتد حتى للكومبارس واصحاب الادوار الثانويه لقيتهم بردو بيبوسو مي عز الدين وميس حمدان ماشاء الله عليهم ده كمان كان الكومبارس الغلابه عاملين دايره وميس ومي بيرقصو فيها. اكتشفت ان في الكواليس مفيش فرق بين الابطال واصحاب الادوار الثانويه شيء جميل وتواضع فظيع ده حتى في مشهد جميل وبريء وتامر حسني - مع الاعتذار لرفع الالقاب - وهو بيهزر مع مي عز الدين وكان هيضربها على مؤخرتها بجد شيء بديع وجميل وبساطه واخوه لازم تبقى موجوده في كل بيت مصري

هنا كنت لازم اسأل نفسي سؤال ازاي وصلو للجمال ده ؟

لقيت الاجابه كانت سهله اوي بس كانت غايبه عن ذهني الاجابه كانت لازم يبقى في قائد محترم بيجمع بينهم ولقيته الفنان الرائع صاحب اروع افلام السينما المصريه زي حاحا وتفاحه لقيته المبدع السبكي - مع الاعتذار لرفع الالقاب تاني - بجد جميل

بعد الكليب الجميل ده عرفت اني مش لازم اصدق كلام الكبار اللي بيضللونا عشان اي بوسه في اي فيلم بتبقى بوسه في سياق القصه للفيلم غير انها حتى لو مش في سياق الفيلم فهي من اخ عزيز لاخت عزيزه

بجد كفايه ظلم بقا لازم نحط كل حاجه في نطاقها الصح

الله يسامحك يا بابا انت وماما منعتوني من اني اشوف بوس كتير وضيعتو مني قصة الافلام المبدعه وربنا يخليك يا تامر - مع الاعتذار كمان مره لرفع الالقاب - عشان فهمتني الحياة صح وزرعت جوايا معنى جديد وجميل هو الاخوه في افلام السبكي

26 comments:

bani-adam said...

الحمد لله يا وائل ان عرفت الحكايه دي و انت لسه شباب,الحق بقي عوض اللي فاتك.
فيه غيرك غلابه فضلوا طول حياتهم مش عارفين الحقيقه,دول بقي يا عيني عليهم فعلا.
ربنا يخليلنا تامر,ادي اللي بيعمله الجيش في ولاد مصر.

Anonymous said...

اولا كويس انك عرفت تكتب اسم مى عز الدين لانك يألتنى عنه كتير انهاردة و بعدين يا اخى اخوات فى الاسلام ايه يعنى ؟ و بعد كده ودى وشك الناحية التانى ده انت المفروض اخويا الكبير قدوتى

Anonymous said...

عيب عليك يا وائل تغلط في اونكل سبكي ده راجل فاضل و صاحب افلام كلها هدامه)قصدي هدافه وهو الوحيد اللي قدر يبقي اب روحي للفنانين (العظام) و ركز اوي على العظام دي و بعدين ده هو الوحيد اللي اكتشف ان مافيش فرق بين الفن و الكوارع وربنا يخليلنا اونكل سبكي و ابيه تامر

محمود عزت said...

من بكرة يا ريس جهز نفسك
أنا و إنت و حسنوف حنطلع على أقرب استديو للسبكي عشان ننضم للجو الأخوي ده :)
بارك الله فيك يا أخ وائل
بارك الله فيك
دايما كده بتلفت نظرنا لحاجات صغيرة بتعمل فروق ضخمة
النية يا جماعة لو سمحتم

Anonymous said...

حمدلله على سلامتك
كده انت رجعت وائل بتاع زمااااااان
انا معرفش مين محمود وحسنوف بس انا معاكو لو رايحين تنضمو للجو الاخوي في اي وقت

wael said...

بني ادم :
الحمد لله يا نور محدش طلع كبير على التعليم دوس بقا انت كمان
غير هو الجيش بيعمل كده؟
يا خساره انا مليش جيش

سلمى احمد :
يا بنتي انا ببص عليهم عشان اديلهم سيئات مش عشان اشوفهم ولا حاجه
هتفضلي دايما فاهماني غلط

اختي الكبيره :
اغلطي في السبكي مهو خلاص الدنيا ماشيه بقفاها

محمود عزت :
كلم انت حسنوف ورد عليه وانا جاهز ايدي على كتفك
هي فعلا النيه والروح مفيش احسن منهم

كريم :
الله يسلمك انا زي ما انا لا اتغيرت قبل كده ولا الايام دي
المهم حسنوف ومحمود دول علامهمن علامات هذه الدوله مليانين روح ونيه المميزات دي متلاقيهاش عند اي حد
اول ما نحدد المعاد هقولك على طول

Anonymous said...

بتسمع اغنيه سينا على الصبح يا وطني
متغاظ من الراجل ليه ماتسيبه يبوس ولا اكمنك مش عارف تبوس؟

Anonymous said...

سيب الراجل ابن المحظوظه يبوس ده ابن المفتري باس نور و قبلها زينه جت يعني على مي عز الدين ولا ميس عادي سيبه يبوس ولا يعني التانين ملهومش نفس؟

wael said...

واحد من الناس :
بسمع سينا ولو كنت استنيت شويه كنت لقيتني بسمع لو كنا بنحبها
المهم يبوس وانا مالي غير ايه موضوع انا مش عارف ابوس ده ربنا يا ابني يشفيك

Anonymous :
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
على رأيك هما ملهومش نفس

Anonymous said...

tam 2afsh tefl yokabbel zemelto we m3a estegwabo 3n sabab fe3latoh 2afad ma yaly : ana 2aret fe blog abeh wa2el en dah she2 2o7'awy we bare2...we 3anha we kararna ma yaly : tashme3 el blog be sham3 kol el alwan we tetgawez enta el bent..we a7'eran ya 7'osaretkom ya shabab masr we 7asbeya allah we neyma el wakel

Anonymous said...

Wael
your phone has been busy for an hour call me when you finish

wael said...

التربيه والتعليم :
الحمد لله نجحت وارسيت قواعد الامن والامان في الاطفال الصغار الحمد لله على كل حاجه

عمرو باشا الصيرفي :
انت يا ابني فاهم انه ده منتدي يا ابني دي مدونه يعني اكتبلي رأيك عن الموضوع مش اني مش برد على التليفون

BaTresYa said...

أممممم ... كدا بندخل في اعراض ناس ... دي أخوة العمل ...يا جماعه بتظلموا الناس ليه ... تامر ومي وميس مجرد أخوات وزملاء ..ودعوا الخلق للخالق بقى ...علشان تعرفوا ان هو دا الجو الأخوي

Anonymous said...

يانهار اسود هو البوس كان ممكن يبقى حرام ؟
انا عمري مافكرت في الموضوع ده عشان بديهي ان البوس في الافلام حلال

Anonymous said...

wael you're the man
thanks

wael said...

باترسيا :
اعراض مين بس انا اقدر ده تامر رضي الله عنه وارضاه

Anonymous :
انت ذكي بالفطره عشان عرفتها لوحدك ربنا يثبتك يا رب

Anonymous :
يا باشا انت بس تؤمر

Anonymous said...

فين السلك ياوائل يا شلحف

سارة بنت الدشناوي said...

السبكي طول عمرة صاحب رسالة زمان كان بيكتبها علي ورقة لحمة بس اتحرقت في الفرن فقرر يحرق دمنا احنا و يكتبها علي خام افلام بس بيني و بينك و بعيدا عن سيرة اللحمة و الكوليترول العيب مش علي السبكي العيب علي اللي بيتصرفوا كدة و العيب علينا اذا كنا اندهشنا من ده ، اللي خلي انا اللي كنت مع تامر في المدرسة قبل ما ينقلوه في ثانوية عامة و شفته بعيني ايام ما كان منكسر و مسكين و مدير المدرسة بيحطه تحت الحنفية لو لقي جيل في شعره ما اندهشتش ، لأن هي الدنيا كدة اللي معندوش مبادئ تمنعه عن حاجة يبقي السبب الوحيد اللي يخليه ميعملهاش هو عدم وجود الفرصة و أول الفرصة ما تيجي حيعملها مش كل واحد مشربش خمره مش بتاع شرب و لا كل واحد مسرقش شريف

Ma 3lina said...

انا كنت زيك برده و بعدين اكتشفت انه عادى يعنى

بس فعلا تامر ال
king of generation

الا صحيح مين اطلق عليه كدا ؟؟ على اساس ان الجيل كله سوابق و لا ايه

مدونتك جميلة و دى اول زيارة

wael said...

ساره الدشناوي :
معلش يا ساره ردودي عليكي بتيجي متأخره جدا بس انتي عارفه الزنقه الرهيبه اللي كنا فيها بسبب الاطفال
المهم تامر حسني لحد النهارده بحاول افهم سر الشعبيه العجيبه دي ومش لاقى اي رد مقنع وبالمناسبه جميله اوي الجمله بتاعه مش كل اللي مش بيشرب خمره مش بتاع شرب

ماعلينا :
اشكرك على تنويرك للمدونه وياريت ماتكونش اخر زياره
بعدين ليه الحقد ده بس ده الراجل اتسجن وعاد اكبر من الاول
حسبي الله ونعم الوكيل في البلد دي

خيرالدين said...

اللى مضايقنى بقى ان المفروض الكواليس بتبقى غلطات وقت التصوير مثلا انما ان واحد يزق واحده فى الميه ويضربها على مش عارف ايه علاقة ده بالكواليس؟
وكمان واضح قوى من الكواليس ان المعلم محمد السبكى بيعرف يخرج ويعزف جيتار وينتج ويمثل ويهزر زى المعجزه تامر مبيعرف يمثل ويغنى ويلحن ويكتب ويبوس ويوقع البنات فى الميه
فعلا مفيش خوف على الفن طالما فيه مواهب عظيمه بالشكل ده

خيرالدين said...
This comment has been removed by the author.
خيرالدين said...
This comment has been removed by the author.
angelical-pearl said...

يا جماعة أنا كان ليه واحدة صحبتي كل ماحد يقولها تعليق عن حاجة كانت بتعملها تقوله" اللي متغاظ مننا يعمل زينا" و العمر لسه قدامك طويل تعمل فيه اللي انته عايزه و بعدين انته في طب بتدرس البوسه العلمية طبقها بقى هي هي هي هي

wael said...

احنا :
تامر ده طفره في تاريخ الفن المصري وربنا يزود من امثال البيه الكبير السبكي خليها تولع بجاز بقا اكتر مهي والعه

angelical-pearl :
اعمل زيهم ازاي يعني ؟
اخلي تامر يبوسني ولا ابوس ميس حمدان ومي عز الدين
هههههههههههههههههه

spellz said...

انا ببوس بوس هادف فى سياقش التشراما