Wednesday, June 4, 2008

وجاري البحث عن انثى


غالبا والله اعلم تم فرض شروط اداريه للاتحاق بدفعه كلية طب قصر العيني للعام الدراسي 2002 وكانت كالاتي

يجب على الملتحق ان يكون ذكر وعلى اي انثى او اي ذكر يحس بداخله بأنوثه او اي انثى ممكن في اي يوم من الايام تحس انها انثى الامتناع عن التقديم عشان هتتقفش هتتقفش

يجب على الملتحق ان يتمتع بغباء اجتماعي غير قابل للتصحيح او على الاقل ما يوازيه من جليطه وقلة ذوق او من الاخر يكون بيعرف ينهق

يجب على الملتحق ان يقر ويعترف انه بيحب اسعد باشا الظابط اللي لسه معداش 25 سنه ومسؤول عن امن الكليه ويكون بيحلم بيه ويرسمله بورتيريه سبعه متر في سبعه متر يوضح فيها مكنونات حبه الدفينه لاسعد

يجب على الملتحق ان يرفق مع طلب الاتحاق اي شهادات طبيه تفيد بأنه سبق له الاكتئاب او دخول اي مصحه نفسيه او يكتب اقرار على نفسه يفيد بأنه يرغب في الانتحار او سبق له الانتحار ويفضل لو محاولات انتحاره نجحت مش عايزين وجع دماغ

يجب على الملتحق ان يكون جبله ومش بيأثر فيه الشتيمه ويفضل اللي بيحب يتشتم

على الملتحق تصديق اي دكتور اهبل بيقول كلام اهبل وبطريقه هبله ولا يناقشه بأي طريقه هبله او حتى مش هبله

يستثنى من جميع الشروط السابقه اولاد الدكاتره واولاد اللوائات واولاد امناء الشرطه

الملتحق الذي لايفهم اي شرط من الشروط السابقه يبقى اكيد غبى ومش بيفهم واهلا به في صرح العلم والتعليم اهلا به في القصر العيني

احكي كام حكايه كده بقا على الهنا اللي انا عايش فيه
(1)
احنا بناخد غيابنا في ورقه وبنسلم الورقه للسكرتيره وده الطبيعي المهم في احد الايام اخدنا الغياب بس الظاهر ان الكلام ده معجبش بنت – في البطاقه بس – المهم هجمت علينا البت دي وقالت لصاحبي بصوت جاعوري مش هناخد غياب النهارده راح الواد بطيبة قبله قالها طيب والورقه دي اوديها فين راحت البت بمنتهى الثقه قالتله : عارف الورقه دي تحطها فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا احنا انهارنا صاحبنا هيتشتم شتيمه يعيش بيها لحد لما يموت
المهم البت راحت ساكته كده وقالتله الورقه دي تحطها في الدرج بس بعد ايه هي خلاص وصلتلنا ان لو عملنا ورقه بالمنظر ده تاني منغير ما نستأذن هتعمل فينا ايه

(2)
التليف الكبدي بيعمل عند الرجاله تضخم في الصدر بسبب اضطرابات هرمونيه وعشان نفرق بين ان الصدر كبر بسبب التليف او بس من ترهلات بنلاقي جزء في الحلمه ناشف شويه اسمه ديسك المهم المعلومه الحمضانه دي قالها الدكتور بس بالانجليزي طبعا و كان العيان نايم قدامه على السرير ورافع هدومه وصدره كله باين
المهم فجأه ودون سابق انذار لقينا ايد انثويه بتتمد على صدر العيان وبتقرصه من صدره
سبحان الله العيان صدم وسبحان الله الدكتور صدم وسبحان الله انا صدمت وسبحان الله راحت البت مدت ايدها وماسكاله الصدر التاني
العيان كمل باقي الدرس مغطي جسمه ومقلق لحسن البت تمسكه من اي حته تانيه والدكتور فضل يشرح وهو بيحلق
على العيان لحسن واحد يقوم يعضه او يلطشه بالقلم

(3)
اول مره يعلمونا رسم القلب الدكتور جاب جهاز وقال ممكن ولد يتطوع ونريكو الجهاز بيتحط ازاي طبعا كلنا رفضنا راحت بنت رفعت ايدها وقالت يادكتور خرج الولاد واعملو عليا انا ؟
طبعا الدكتور بعد ما فاق من الصدمه قالها ممكن سؤال ؟ هو الناس دي رجاله وانا مش راجل؟
طبعا البت عشان تشله راحت قايلاله : لا هما ولاد انت دكتور
اصل الناس بينقسموا الى رجاله وستات ودكاتره
حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب

91 comments:

Empress appy said...

ههههههههههه عودا عبد المجيدا يا رجل المهام الصعبه ايه الحركات دى كل ده لكليه طب يا دكتور يااااااااا حرام بجد دا انت فدائى

Unknown said...

يعني الي انت بتحكي عنهم دول في المستقبل هايبقوا دكاتره متأكد مش هايبقوا بلطجيه و قطاعين طرق

ربنا يكون في عونك و خلي بالك من نفسك بقي

khobayb said...

حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب

---

والله حاسس بيك
أصلها مش في كلية بعينها !

حاجة تشل

دعاء مواجهات said...

ههههههههههههههههههههههههههههه

دمك ز العسل بجد

تحفة مدونتك

وربنا يعينك ع الطب بس سؤال بقى

انا ليا اصحاب كتير طب وكلهم بيقولوا زيك كدة

واسمحلى اسالكوا كلكوا

لما انتوا مش اد الطب بتدخلووة ليييييييييييييييييييية؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تحيااتى

اوعى تزعل

مستنيااك عندى ف المدونة

رووق كدة واهدى..

بيييس

Desert cat said...

هى دى البنات ولا بلالالالالالالاش بنات واثقه من نفسها اوى يعنى خصوصا اللى قرصت المريض

wanna b a physician said...

هههههههههههههههههههههههههه
ياسيدى هو انت شوفت حاجة كدا ده عادى يا وائل
طيب انا بقا الراوند بتاعى فى 13 بنت
قصدى ولاد اصحابنا متنكرين واللى يشوف التناكة يا اخى يقول اية
البنات الدفعى كلها بتكلم كل الناس الا دول
دول فيهم ناس مش بتضحك والله
انا مش باغلط فيهم ولا حاجة بس الانسان مش المفروض يكون كدا

جنّي said...

السلام عليكم
على أي حال عدت والعود أحمد
بس عدت بصورة سوداء عن أعرق كليات الطب في منطقتنا العربية فما بالك بالباقي ..
تستنكر أن تقول السكرتيرة ما قالت وهي بنت هذه الإيحائات حتى نستنكرها على الرجال المحترمين ولاد الناس ..
أما زميلتك ربنا يهديها نقول لها أين ذهب حياء العذراء ..
وأما دكتورك الهمام الذي تلفظ بتعبير لا يقوله إلا عربجي ( مع احترامي لكل المهن )حتى ولو أخطأت البنت ..
لكن صديقي هو تجمع كأي تجمع بشري به الصالح وبه الطالح ..
سلام
said

سنووايت said...

ههههههههههههههههههههههههههه
لا الشروط كدة تمااااااااااام

واضح ان الطب واحد في كل الجامعات , احنا بردو بناخد الغياب في ورقة واضح ان ازمة الغياب دي عالمية في كل كليات الطب هههههههههه
بس علي فكرة فيه تجني علي البنات , مش كلهم كدة يعني , وبعدين مهي الدراسة هي اللي بتفرض
في الموقف الأول
أنا معاك ان فيه بنات كتييييييير كدة بس مش كلنا والله فيه قلة قليلة لسة محتفظين بهويتهم الانثوية وبعدين الولاد معلش بقي في منتهي قلة الذوق الا قلة قليلة بردو تقريبا بيطبقوا شروط الالتحاق ههههههه

في الموقف التاني بقي جت يعني علي صدر المريض , خلينا ساكتين يا دكتور
انا راوند الجراحة العامة الحمدلله ما حضرتهوش بسبب اللي بيحصل فيه واكيد انت عارف انا اقصد ايه , الباطنة كانت رحمة والله

الموقف التالت بقي .... لا تعليق؟؟
بس انت متأكد انها بنت!!!!!!!!!!!

shaimaa samir said...
This comment has been removed by the author.
doctor mohamad said...

ههههه وائل .. رائع.. الموقف التانى بتاع صدر المريض خلانى أفتكر عادل إمام و هو بيقول: كل واحد يخلى باله من لغاليغه‎ ‎‏ يا جدعااااان .. الواحد بعد كدا يسيب لغاليغه ف البيت .. ههههه.. حاسس بإحساس الراجل الغلبان _ ماكانش يتوقع كدا أبدا _ بيقول ف نفسه: أنا إيه اللى جابنى هنا؟؟

Ahmed Al-Sabbagh said...

ههههههههه

بوست جميل اوى وفكرتة حلوة

تحياتى لك

احمد الصباغ

Tamer Nabil Moussa said...

ههههههههه


الا صحيح تتطلع اية كلية الطب دى بتعمل اية مش دى اللى بتبع عكاوى وكلاوى هههههه


بقول ابقى تعالة عندى وخش افكار حرة 1 دى اللى بكتب فيها عربى ومن دماغى لكن الباقى منقول

تحياتى

sama said...

بصراحه خانك التوفيق في اختيار الكلمات
أتمني لك الأفضل
وفقك الله

shaimaa samir said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بداية بورك كل موضوع يدور فى راسك
ثانيا الواحد كان بيقرا الموضوع وهو والله فى وسط هدومه وااقوم وارجع مش ممكن
كابنى جداااا...

اللهم العفاف والحياء لبنات المسلمين
اللهم العفاف والحياء لبنات المسلمين
اللهم العفاف والحياء لبنات المسلمين


اصبحت الافعال عادية مستباحة بل افظع الافعال.. وكل ده من قناعات شوهنا بيها نفسنا

ولو اتكلمنا ان عيب بقينا رجعيين
وطبيعى ممكن تتقابلى بلستة تهزىء من النوع التقيل انكاصلا بتلفتى انتباهها للعيييييييب
ولا حول ولا قوة الا بالله
فقد انقلبت الموازيين

قال الرسول صلى الله عليه وسلم
(( إنَّ لكل دين خلقاً ، وخلق الإسلام الحياء ))


وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :((الحياء من الإيمان والإيمان في الجنة ، والبذاء من الجفاء والجفاء في النار)) ((الترمذي))
والبذاء ضد الحياء ، فهو جرأة في فُحشٍ ، والجفاء ضد البر .


جزاكم الله خيرا للفت النظر
ولعل كل واحدة من الفتيات وابدا بنفسى- والله انى لشر الناس ان لم تعف عنى يا الله-
لنبدا بالنظر فى افعالنا فى اقوالنا فى تصرفاتنا ربما نرى ان ما فعلته تلك الفتيات من قلة الاحياء وربما نقوم بمثله وكل بطريقته

اللهم العفاف والتقى

مطرح ما ترسى....دقلها said...

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

ده انت طلعت جاااااااااااااامد جدا

على فكرة انا نفس الدفعة اللى انت بتقول عليها دى

بس فى طب الزقازيق


لكن نفس الشروط بتاعة حضرتك دى بالظبط اتطبقت علينا

ومش معانا ولا واحدة ست فى الدفعة

...................


انا هنام ناو

بكرة بقى ان شاء الله بليلن طويلن

اكمل المدونة التمامز دى


شكلك فقرى ودمك خفيف

وشرفتنى فى مدونتى المتواضعة ايها الزعيم

مطرح ما ترسى....دقلها said...

اه

بالمناسبة حكاية البت اللى مسكت صدر الراجل دى

والله انا مش قادر امسك نفسى من الضحك

له حق الراجل يخاف














































اصل اللى يتلسع من الشوربة؟؟؟


يخاف من الزبادى






يا زبادى

Anonymous said...

مدونتك حلوة كتيير يا دك

ربنا يخرجكم منها علي خير

منتظريك تشرفنا بمرورك:)

شهيدة said...
This comment has been removed by the author.
شهيدة said...

لا .. بجد دا كتييير اوي

حسبي الله

ولك الحق تقول جاري لبجث عن انثى .. جاري البحث عن حياء ..

عودا حميدا لكن رجاءا بلاش اول عودتك تاني تبقى مواضيع تفرس كده :(:(

Misrdream said...

فعلا شروط تعجزيه

yas said...

اه ياوائل حرام عليك بنات وعايزة تتعلم
ههههههههههه
بس عيال فظيعة امال لو شفت بنات علوم تعمل ايه اذا كان انا بيجيلى صدمة عصبية ونفسية من شكلى وشكل البنات فى الامتحانات
والله ده انا حتى بحس ان بنات طب حلوين
يالا سلام

Asmaa mahaba said...

هههههههههههههه
بص هى ليها عده وجهات نظر اينعم الحياء مطلوب اكيد لكن الدكتور لو استحى مش حيتعلم
لا حياء فى لعلم...
ومن الاخر الدكتور الشاطر او الدكتوره الشاطره تاخد العمل بجديه مش بقباحه....والا لو عاوزه قباحه ففى اماكن كتيره ليها
مفيش مشكله الطبيبه تتفحص مريض فدا مستقبلا طبيعه عملها لكن الغلط هو تطوع احداهم لعمل صوره رسم القلب دى بقى الى بجاحه لانها حاجه ملهاش لازمه ومفيهاش علم
وعموما برايى لشخصى مهنه الطب تنزع الكثير من حياء للعاملين بها ودا مش حاجه عيبه فى حق الدكاتره لكن حرمه الجسد الى حد كبير بتنتزع من القلوب ولهذا فالطبيب يجب ايضا التحلى بالايمان الشديد لانه من لممكن ان يتعرض لمواقف تضعفه .....اذا لابد من وجود شجاعه وجراءه وفى ذات الوقت ايمان...وانا من لمشجعين على الرغم من مساوىء تلك لمهنه للفتيات لا انى ارجح عمل المراه كطبيبه لانها مهمه لمجتمع السيدات
تحياتى ليك واعانكم الله
سومه_87

maYHam said...

وأنا كنت فاكر حريمنا هم بس كده
أنت لو تعرف كم الحقد والحسد اللي بيكنه طلاب الأقاليم للقصر العيمي والإسكندرية وعين شمس

إحنا متصورين إن الحياة وردي عندكم والمناظر طبيعية جميلة

لكن على رأي د.حسام موافي هما شكلهم بيسيبوا الإستروجين عند مكتب الأمن في سنة أولى وياخدوه بعد الإمتياز

Heart Beat said...

دكتور وائل

يا خبر ابيض على المعاناة دي

بس كويس يعني انك بتحاول تخفف منها قبل ما يجي لك اكتئاب و تستوفي الشروط

الله يكون في عونك و يوفقك يارب

Ghada , Rofayda said...

...احيانا يكون الصمت ابلغ من الكلام
....ربنا يهديهم
.....ويعينكم على ما بلاكم
....ان الله مع الصابرين
.....اول مره ادخل مدونتك بس
ان شااااء الله مش الاخيره
.......تحيااااااتي

Mona Shereif said...

الحمد لله انى مدخلتش طب
ههههههههههههه
بجد الله يكون فى عونكم
ده انا من كورس اسعافات اوليه واغمى عليا
طلعت بت خيخه اووووووى

تحياتى

WhItE HeArT said...

عايز اقول لك ان انا امتحاني بكره وبجد انته خلتني ماابطلش ضحك


وبيني وبينك انا مت من كلمة البنت اللي ف الاخر دي انا لو من الدكتور كنت وافقت طبعاً هههههههههههههه

تحياتي ياباشا

مطرح ما ترسى....دقلها said...

عزيزى وائل:

ايه رأيك نعمل مشروع مدونة مشتركة

اسمها بيعبر عنها وعن افكارها

HIGH HEAD ACADEMY

وانا بدعوك تبقى معايا فيها وممكن نضيف اعضاء تانيين

بس بشرط يحققوا الشروط بتاعتها

مستنى ردك

وانا ضفت ايميلك عندى على الخاص كمان

ونتكلم هناك

وده لينك المدونة

http://h-h-a.blogspot.com/


under construction

غادة said...

اخيرا يا وائل ايه الغيبه دى
بس المواقف اللى انت بتقولها دى تضحك ايه البنات دى
ربنا يعينكوا يا بنى
الحمد لله ربنا رحمنا من الطب وسنينه
و لا تضايق نفسك بتحصل فى احسن الكليات
سلامى و تحياتى ليك

dr.Roufy said...

هههههههههههههههههههههههههه
يالهوي ياوائل
ايه يابني النوعيات الى عنكوا دي
احنا أه كان عندنا طبيبات متوحشات
بس مش للدرجة دي
هههههههههههههههههه
بجد ضحكتني جدا
يابني انت لسه ماشوفتش حاجة برضه
لما تطلع امتياز ان شاء الله زي حالاتي كدا
:(
هاتشوف النايبات المتوحشات هما كمان..نايبات الزمن
بيعملوا ايه في الميزو البائس

Anonymous said...

elsalam 3lykom ,besara7a elmawdoo3koloh mafehosh 7aga tda7ak , koloh so7'reya westhza2 belbanat ,7ata lw dah 7asal fe3lan 3eeb geddan ttkalam 3ala zamaylak , kaman 7'anak elta3beer fe e7'tyar elalfaz, ya reet tra3y en feeh banat bte2ra modawentak .elta3berat deh elmafrood mattla3sh mn dr

wael said...

ابي :
اهلا اهلا اهلا
نورتي وربنا يقدرني واكمل فدائيه

ايمي:
والله انتي قلتي الي فيها دول هيبقو دكاتره صدقي؟

wael said...

خبيب :
ادعيلي والنبي ما اتشلش
انا عايز اخرج منها سليم

دعاء مواجهات :
انا والله بحب الطب جدا
دي شغلتي ومجال حياتي اكيد بحبه بس بحد البنات عندنا فقدو بجد الانوثه خلاص راحت بلا راجعه

wael said...

قطه الصحراء :
الله يخرب بيت الثقه بالنفس لو كانت بالمنظر ده
بجد البنات عندنا واثقين اوي من نفسهم
ربنا يزودهم ثقه كمان وكمان

عايز يبقى دكتور :
13 بنت مره واحده ايه الهنا اللي انت فيه ده
على العموم غالبا شروط الالتحاق في طب موحده باين
نورت

wael said...

جنى :
اشكرك على الزياره واضم صوتي لصوتك
نورتني

سنووايت :
الورقه دي غالبا اختراع عام على كليات طب وعندك حق في موضوع الجراحه وطبعا فاهمك
وبالنسبه للبنت طبعا متأكد انها مش بنت
نورتي

wael said...

دكتور محمد :
جامده جدا موضوع لغاليغه ده
نورت

احمد الصباغ :
نورت يا باشا واشكرك على الكلام الحلو
تحياتي

wael said...

تامر نبيل :
ايون هي دي كليه طب
وياراجل كلمني عربي عشان افهم

وائل كمال :
اسف وتم تعديل حاجات كتير
نورت

wael said...

شيماء سمير :
انتي اتعاملتي مع الموضوع بطريقه كبيره اوي هو مجرد سرد لشويه حاجات حصلت مش نقد لاذع ولا شتيمه ولا تقليل في الحياء
على العموم زي ما وعدتك انا اسف على الالفاظ وانا شلت كتير منها
على العموم نورتي

مطرح ماترسى :
ياباشا انت اللي زي العسل والطب هو الطب لا فرار يا ولدي
مستنيك تاني ونورت

wael said...

شلة بط :
نورتي المدونه واشكرك
وان شاء الله هكون ليه الشرف واقرا مدونتك

شهيده :
مهو لازم افرسكو يعني اتفرس لوحدي؟
نورتي المدونه

wael said...

مستر دريم :
تعجزيه مين بس الشروط دي متوفره في نص المصريين

ياسمين :
حرام عليكي حلوين مين بس ؟
قولي كلمه الحق
نورتي وابقى قوليلي عملتي ايه في الامتحانات؟

wael said...

سومه :
انا مش مختلف معاكي اتعلم اه بس اللي بتعامل معاه ده اسمه بني ادم يعني ممكن تشوف صدره بس المفروض اولا تقوله هتعمل ايه ثانيا تفهمه هتعمل كده ليه عشان الحركه مؤذيه لمشاعره
يعني نتعلم بس في اطار احترام ادمية البشر
نورتيني

انا من كنت محتاجا :
بتحقدو علينا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هانت عليك نفسك تقولها ؟
حرام بجد
بس عندنا هناق فرق اللي بيسلم الاستروجين عندنا مش بياخدو تاني غير اصلا في منهم كتير مكنش عنده اصلا استروجين
بس سؤال هو د حسام موافي بيدرس عندكو ؟ انا اعرف انه عندنا بس طلع مشهور اوي وانا مش عارف

wael said...

دقات قلب :
مين قال اني مجاليش اكتئاب
انا ضعت والحمد لله
نورت او نورتي المدونه

غاده ورفيده:
نورتي المدونه وان شاء الله تتكرر
بس هو انتي غاده ولا رفيده ؟

wael said...

بعض الوقت :
احمدي ربنا قومي ابتهلي الى الله انك مدخلتيش الطب
ومااسمهاش بنت خيخه اسمها بنت مهو المفروض البنات كده
نورتيني

القلب الابيض :
صدق انت دماغك متكلفه بجد
ربنا يعينك في امتحاناتك و يلا ربنا يجعلني ذخرا لكل اللي عندهم امتحانات
نورت يا بيه

wael said...

مطرح ماترسى دقلها :
موافق يا بيه واحنا وراك ياريس بس الايميل بتاعي اللي على المدونه مضروب ايميلي الاصلي اهو :
wael7712@hotmail.com
منتظرينك يا كبير

نور :
ازيك يا مدونه يا معتمده
اولا مبروك اعتمادك ومعلش اسف للتأخير ونورتي المدونه

wael said...

د/ روفي :
انا عارف اللي فيها ومستعد غير مش هيحصل اكتر من اللي شفته اكيد
المهم خليها على الله ومستقبلي مدجج بالخطر عارف

انونيمس :
اولا انا مستعد تماما اغير اي لفظ بس فعليا انا مش لاقي اي لفظ يخدش حياء اي بنت
وانا ما اتريقتش انا قلت اللي حصل
طبعا قصدت اتريق بس انا لم ابدي وجهة نظري في الموضوع
وبستأذنك لو كنت ولد او كنتي بنت تقولي ليه عيب اني اذكره يعني الصح اني اتحفظ عليه وخلاص؟
اسف لو كنت خدشت حياء اي بنت بالرغم من اني مش لاقي حاجه تخدش واشكرك على زيارة المدونه

OldCatLady said...

هااااا؟؟؟؟
هما ولاد بس أنت دكتور ؟؟؟؟
هههههههههههههههه......فعلا الناس بينقسمو لرجالة و ستات و دكاترة و أشكال عايزة قطم رقبتها

بنات ايه دول ياخويا.... باين الاستهبال و قلة الذوق فرة و ماشية فى كل الكليات ولا ايه؟؟؟
بس عندكو نسبة الخساير عالية حبتين
بس والله بوست عسل فطستنى من الضحك

:)
بس و النبى يا وائل...أنت متأكد انهم بنات
:)...
نفسى أسلم على قفاهم والله :)
بوست حلو جدااااا
سلامات

حاجات جوايا said...

هههههههههههههههه
ياااااربى ده أنت شايل جامد أوى من الطب .. والبنات

فعلا فيه دكاترة المفروض مكانهم ميكونش المستشفيات خالص
يكون فى مكان لا يسمح فيه بالتعامل مع البشر

ربنا يوفقك ويعينك وتغير نظرتنا للطب والاطباء

دمت بخير اخى

قوس قزح said...

هههههههههههههههههه واضح ان البنات عملين ليكم خنقة جامدة

طيب يعنى البنت من دول مش مفروض تفهم و تستوعب ؟؟ .. و بعدين كلكم مكسوفين من كشف القلب خلاص بقى هى تغظكم و تتعلم هى حتى لو على نفسها

اما بتاعت الصدر دى فجبارة هههههههههههههه

Mero.. said...

والله انت بوستك جه ع وقته باعتبار اننا بنذاكر كوميونتي..وانت عارف يعني ايه كوميونتي
يعني انواع المراحيض والذي منه..
اما بقى البنات فالواحد فعلا بيشوف حاجات غريبة من بنات الكلية اشمعنى طب ؟؟الله اعلم
بس بصراحة اللي انت قلت عليه دا معدي بكتير...
تحياتي

موناليزا said...

ههههههههههههههههههه
الحمدلله انى مدخلتهاش
ربنا معاك ويوفقك

alshared said...

هههههههههههههههههههههههه

حمد الله علي السلامه

يارجل مش أنتا لواحدك والله

بس أحنا بنحسبن وخلاص

بلاش تغيب تاني

تحياتي

Ghada , Rofayda said...

السلم عليكم و رحمه الله و بركاته

احم احم ... الكلام ده في مصر

يا ربي .. ده انتم ربنا معاكم قوي ده بجد اللي بيحصل ده كتير قوي .. يعني ده كده اقصي تعليق ممكن اقوله .. :)

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

كل دى شروط لدخول الكلية
وايه البنت الغريبه دى
دى ماعندهاش حياء دى مورستان
تحياتى لك

همس الاحباب said...

بجد موتنى على نفسى من الضحك

اسلوبك جميل بجد
وشروط الالتحاق رائعة
ةالبنت بتتعلم ولا حياء فى العلم
بس انت اسلوبك يفطس من الضحك
تحياتى وتقديرى

عدنان أحمد said...

السلام عليكم
اولا انت نورتني بزيارتك
ثانيا انا مش هتكلم على البوست
انا عايز اتكلم على اسلوب التناول
بجد اسلوبك رائع ما شاء الله
و ساخر الى حد كبير جدا

اتمنى دوام التواصل
عدنان

wael said...

صيدلانيه مطحونه :
والله نفسي اسلم على قفاهم اكتر منك
وموضوع بنات ده طبعا مشكوك فيه
نورتيني

سالي :
بنات دفعتنا عذاب يارب يطلعني من وسطهم على خير
نورتي

wael said...

قوس قزح :
كلهم بجد تعبيني نفسيا هيجيبولي شلل
وبتاعت صدر العيان دي عدت بمراحل
نورتي

ميرو :
بص الكوميونتي ده ماده بجد كرهتني في عمري ربنا معاك يا ابني
تحياتي

wael said...

موناليزا :
نورتي واحمدي ربنا انك مدخلتهاش وابتهلي اليه


الشارد :
نورت يا باشا وعلى رأيك خلينا نحسبن
نوت

wael said...

غاده ورفيده :
منوره والله وكل اللي اقدر اقوله اني دي عينه بس انا مرضتش احكي التقيل

رئيسه حزب الاحلام :
الكليه كلها عندنا مرستان ربنا معايا يارب قبل ما انضم للقافله

wael said...

همس الاحباب :
صدق وانا اللي كنت ناسي لاحياء في العلم والله عندك حق
هههههههههههههههههه
نورت

اسر حبيبتي :
نورت يا باشا وشكرا جدا على المدح وان شاء الله يدوم التواصل
نورت

Unknown said...

ممممممم
مفيش احلي من بنات اداب
ههههههه
اهو علشان كدا
انا مدخلتش
طب
ههه
ربنا معاك ياوائل في الكوميونتي
وتحل كويس
هو نت في سنة كام
؟
سلام

*سمر* said...

انا بكتب دلوقتى وانا شبه ميته من الضحك...
كان الله فى عونكم يا بتوع طب انتوا ..انا بحس من أقاربى وصحابى اللى فى طب ..ان بتوع طب دول بنأدمين من عالم تانى...سواء فى الشخصية ، او قوة التحمل ..وكل حاجة تقريبا...
كان الله فى عونكم فعلا ..وتطلع منها على خير...بس انا كان لى رأى كده..ان اللى عايز يدخل طب ..ميفكرش يعمل كده فى مصر ابدااااا

مدونتك رائعة..ان شاء الله هتلقينى هنا كتيير

dodda said...

هههههه
ربنا يعينك
واللى يعيش يااامايشوووف

حـــــدوتـــــة said...

السلام عليكم
ربنا يكون فى عونك يا باشا
الواحد بعد اللى بيشوفه
بيحمد ربنا انه كان فى تجارة
كلية موز موز موز

سلالالالالالالالالالالالالالالالالام

شهرزاد said...

السلام عليكم يا دكتور
شكرا لمرورك عندي

بوست جميل يفرط من الضحك في النهاية
تحياتي

Anonymous said...

enta a3ed bttkalm 3an elbanat kda we 7asstny enk mn ennas elle btfakr bmanteq etta3mem bos ya wael tab3an elkalam da mo2sef gedan we bgad ana mesh adra at7'ayl en fe bnat gare2a kda ao sorry eny a2ol enhom mesh banat aslan l2n elmafrod elle yt2al 3aliha bnt tkon 3andha 7ya2 we mattsarfsh kda bas mesh ldarget enk t2ol wa gary elba7s 3an ontha enta kda 7asstny enk mashftsh banat mo7tarama 7'ales amma ba2a elle katbto 3an kolit etteb fda ba2a no comment bgad t7fa we bgad fe3lan kolia t2adde ela ent7ar fela7'er men 3'er shak rabnna ywaf2ak yarab we t7'alas 3ala 7'er da en mada7'ltsh eggesh tab3an hhhhhhhhh

Anonymous said...

ana katabt elcomment abl ma a2ra elcomments bgad 3agbny awy kalam shimaa samie we bgad hya 3andha 7a2 rabna yhde elgame3 we e7na mn dmn we elwa7ed fe3lan lazem y3od ma3a nafso we yshof a el3yob we ysal7ha yarab ehdena game3an bas bgad ya wael hya de bas eshare7a elle enta 3arfha mn elbnat bas ya3ny 3omrk mat3amlt ma3a banat abl kda la2et fehom sefat kwaysa walla a ? manta kalamk 3'areb bardo

wael said...

my hope :
انا لسه امتحاناتي بعد كام شهر
واشكرك جدا على زيارتم وانا في سنه سادسه اخر سنه يعني
يارب اعدي على خير
نورتي

سمر :
انا مبسوط اني ضحكتك ونورتي المدونه ومستنيكي كتيييييييير

wael said...

دودا :
نورتي المدونه وان شاء الله ماتكنش اخر مره

حدوته :
شفت بقا يا باشا العذاب اللي الواحد عايش فيه
يالله كله بثوابه بقا
نورت

wael said...

شهرزاد :
اشكرك جدا على الزياره وان شاء الله تتكر
نورتيني

المحتاره في حياته :
ياااااااااااااااااااااه
اخيرا
فينك والله كنت مستني الكمنت بتاعك
اولا انا مقلتش ان النظره عامه وانا مش بتعامل مع بنات كتير في الكليه او ممكن اكون نادرا ما بتاعامل مع بنات في الكليه بس بجد الموضوع في دفعتي صعب اوي البنات عندهم طريقه بجد تدمر
يعني انا اللي اعرفه ان ربنا خلق لكل واحد نقطة قوه والبنت نقطه قوتها في انها ضعيفه لما تتخلى عن انوثتها وضعفها فهي بتخسر مش بتكسب
انا مش صعيدي ولا مقفل ولا حاجه بس انا بحب البنت تفضل بنت تتعامل بأنوثه ومفيش حاجه تغير انوثتها مهما حصل
وفعلا في بنات كتير محترمين ورائعيين بس انا بتكلم على الجزء الاسود من الموضوع عشان يتغير مش اكتر
نورتي وماتبقيش تغيبي

Marwa Friday said...

صباح الفل يا وائل
يا نهاااار أبيض يا ابني ايه ده
بس ما فيهاش حاجة اذا اعتبرنا انه لا حياء في العلم.. لكن بما انك شايف الموقف من قريب تقدر تحدد اللي بيحصل ده ايه؟


حلوة الجملة الأخيرة عسل
ربنا يعيينك على ضابط الكلية وبنات الكلية وشلل الكلية
ويارب امتحاناتكم تعدي على خير في أكتوبر مش كده؟
بالتوفيق

فزلوكة said...

لأ كدا كتييييييييير
كل الناس فى طب
وكل الناس بتشتكى منه

أنا بقيت بحس إن طب دى عقاب مش كلية
تأديب وتهذيب وإفساد
فقط

بالتوفيق
دائما
مع الإحتفاظ بما تبقى من أعصاب

shreen said...

هههههههههههههه

بجد
الكلام دة بيحصل بجد

يعنى حقيقى

واقع انت عشتة

البنت دى عملت كدة فعلا؟

وسؤال كمان

هى البنت بتاعت المريض اللى عايزة الدكتور يركب عليها الجهاز

هى نفسها البنت بتاعة ورقة الغياب واللى قرصت المريض ؟

ولا دول كذا واحدة

لو كلهم بنت واحدة
فدى اكيد مصابة بتخلف عقلى ندعيلها بالشفا
:)

لو كذا بنت بقى

يبقى فى حاجة غلط فى الدفعة بتاعتكم دى
وان بانتها الاغلبية منها لو ماكنش كلهم
مصابين بتخلف عقلى

وبرضة ندعيلهم بالشفا :)

Unknown said...

الفاضل

وائل

سعيد بزيارتى لك والاطلاع على هذا البوست الجميل ..بس عندى ملاحظة ارجو ان تعيرها اهتماما ..بلاش تقول اعراض لمرض مثل حكايتك الاخيرة عن تليف الكبد وكبر الصدر والحلمه والحاجات دى علشان انت عارف ممكن تتسبب فى قلق للبعض ممن عندهم وسواس المرض
شكرا لك وارجو ان تتفهم وجهة نظرى

زُمُرده said...

جميييييييييييييل اوي اسم مدونتك
طبعا دي اوي زياره ليا وعجبتني اوي مدونتك وخفة دمك

مفيش احسن من ان يكون ليك اصحاب بجد وانا عندي اصحاب بجد

ربنا يباركلك فيهم ويحفظهم ليك
------------------
نيجي للبوست

اولا لا حياء في العلم
بس يمكن هما اتصرفوا بحسن نيه او غباء
الله اعلم
في ناس ساعات بيبقى حب العلم والفضول واخدهم اوي
معلش ياسيدي

اما بتاعت الغياب
ربنا يكون في عنكوا

ولا انتم لازم يعني تبقى لابسه ومش لابسه وتتدلع في الكلام و...و.,.,و.....و

طبعا لا كده ولا كده
خير الامور الوسط
اسلوبك حلو و بسيط
تحفه جدا

FaceMoon said...

حمدلله على السلامة وحشتنا كتاباتك
انا مستغربة ان البنات بتعمل كدة والله
مش عارفة من اية دة يمكن يكون حاجة فى الاكل خلت دماغهم تضرب الله واعلم
ربنا يهدى

Anonymous said...

salamo 3alikom
bos ya wael ma3a e7tramy eshaded lweghat nazark ella eny mosh motafeqa ma3ak fe en no2tet qowat elmar2a fe da3fha l2an aslan elmawaqef elle enta 7aketha 3an elbanat dol mesh ma3naha qwaa menhom ad ma ma3naha en mafesh 7ya2 l2an ana bsara7a mn ennas elle b7eb elbnt tkon qwya we yo3tamad 3aliha we fenafs elwa2t tkon fe qemt 7ya2ha qw adabha yaret akon 3erft awaslk weghat nazary

بنت مصريه said...

ههههههههههههههههههههههههه
بوست تحفه يخرب عقلك
فتسطنى م الضحك

Anonymous said...

awlan ana asfa 3ala elcomments elktera de bas kont sem3t enharda 7l2a lbrnameg 7'water we 2al klma gamela gedan 2al en elwa7ed lazem y7b magalo 3ashan y2dar yobde3 feh l2an lo fedlna nzzem magalna 3omrna ma hanbde3 feh we mafesh nahda hat7sal we kaman kolna lazem n3mal bqanon el_double l_ either love it or leave it we adam enta 3omrak matseb elkolia yb2a lazem t7eb elmagal elle rabna 7'ala2k leih 3ashan t2dar tobde3 feh
marra tanya asfa 3ala eletala

wael said...

مروه جمعه :
امتحاناتنا في شهر 11 ان شاء الله واللي عندنا ده مش حياء دي جليطه وقلت ذوق
نورتي

فزلوكه :
يارب فعلا يفضلى شوية اعصاب
نورتي

wael said...

شرين :
لا الحمد لله مش بنت واحده دول كذا بنت
على العموم لنا الله
نورتي

استاذ حسن محمد توفيق :
حاضر معلش انا اسف اني كتبت الاعراض
نورت وان شاء الله هبقى اخد بالي

wael said...

زمرده :
مفيش احسن من الاصحاب الحقيقين دول بجد اللي بيفضلو للواحد
المهم بقا اشكرك جدا جدا على الاطراء
ونورتي المدونه وان شاء الله ما تكنش الزياره الاخيره

وش القمر :
صدقي باين فعلا الاكل؟
نفكر في الموضوع ده
نورتي

wael said...

المحتاره في حياتها :
انتي مش فاهماني بردو مش قصدي ضعيفه يعني تبقى مكسوره قصدي تبقى رقيقه تبقى بتتكسف يبقى عندها انوثه مش قصدي مياصه قصدي انوثه يعني تكون فعليا بنت
وقوه البنت في انها بنت كده الجمله يارب تكون وصلتلك صح انا بردو بحب البنت اللي يعتمد عليها مش الضعيفه بس مش بحب البنت اللي تبقى زي الولد
احنا بنتكلم في حاجه واحده بامناسبه بس كل واحد بيقولها بطريقه بس غالبا رأينا واحد
والكمنت التاني انا بحب كلية طب جدا ولو رجعت تاتي اكتب استمارة الثانويه اول حاجه عندي هتبقى طب عشان انا بحبها بس كده
ونورتي وولا يهمك طولي براحتك

بنت مصريه :
انا مبسوط اني ضحكتك
نورتي المدونه

كلام وخلاص said...

يمكن دى تكون الشروط الى على ايامكم عن نفسى كبرت دماغى من الطب وقلت افضل بنت بس يظهر ان الاتنين مش جايبين همهم

Anonymous said...

sorry lw kan esloby fe elta3beer 3n ra2y kan rough shwaya .bas dah la2n msh kol banat teb keda . kaman msh ma3na en bent 3ayza tshof clinical finding mo3ayana hatts2el feeha ba3den whatmte7n feeha yb2a magal lltary2a. anyway sorry mara tanya lw kont edet lnafsy 7a2 elta3lee2 on ur post.wrabena ywafa2ak &continue writing

wael said...

كلام وخلاص :
هههههههههههههههههه
جامده اوي ان الاتنين مش جايبين همهم
ربنا معاكي

انونيمس :
اولا حمدلله على السلامه وماتعتذريش عشان الموضوع عادي انتي معملتيش اي حاجه
ثانيا انتي اكيد في طب وده الظاهر من كلامك بس في رأيك عشان هتتسأل فيها في الامتحان ده يبرر انها تنتهك حرمه وادميه مريض؟
انا مش معترض ان البنت مسكة صدر العيان انا معترض على الطريقه عشان ادميا المفروض تستأذن العيان وتعرفه هتعمل ايه مش فجأه بس
المهم الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه
نورتي

محمد حلمي مخلوف said...

يا عم مالها كلية طب بس
هتبقي دكتور اقد الدنيا
دمك خفيف قوي
ربنا يوفقك

wael said...

محمود حلمي :
فل اوي كليه طب
هههههههههههههههههه
شكرا لزيارتك ونورت

أكون أو لا أكون said...

استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم صراحه صدمه صعقت... وذهلت
يعني والله في بنات كتير لا هم عرب ولا هم مسلمين... يطلب منهم الاستاذ يعملوا محادثه حول الدرس مع الي يكون جالس بالمقعد اللي جمبها ... لكن سبحان الله تقوم مغيره مكانها... انا انتبهت على الحركه دي في لندن خلال دراستي وبنات كلهم انجليزيات... سبحان مغير الاحوال.

spellz said...

Emsheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
مانساش انا اول و آخر مرة روحت فيها المشرحة وانا بكل براءة جاية بابص على الجثة
لاقيت ولد نطرني برة و مرة واحدة صحبتي ولد وقعها

ولا مرة بقول لولد كان بيرجع كتاب اشتراه زيادة
ممكن اشتريه انا منك
راح باصصلى و قايل استني انا اديه لواحد صاحبي مش بايعه

طبيعي ان البنات تعمل كدة بعد كذا سنة من التعامل مع الخناشير أمثال الباني أدمين
:P
دانتوا بتدوسونا أكننا جراد

هما صحيح فيه بنات مرعبة بس أحسن الولاد يستاهلوا

berooo said...

شكلي هدمن المدونة دي