Tuesday, July 8, 2008

اطول يوم في عمري


امبارح كان من اطول ايام حياتي
هبدأ من اول اليوم تماما . صحيت الصبح وانا قاعد لوحدي في البيت وقررت افطر بعدين لقيت انه مجهود على الفاضي فقلت بلاش فطار و اذاكر كلمتين حمضانين على غير العاده وبعدها بشويه قلت اتغدا بقا ويلا مجهود يضيع بقا مش فارقه ودخلت المطبخ والحمد لله اتشويت من الزيت عشان ماشاء الله عليه وعلى ذكائي حطيت البطاطس في الزيت وهي خارجه من الفريزر ومليانه تلج بس بردو اقول ما علينا هنا بقا انتهت الفقره الصباحيه

تبدأ الفقره الثانيه بأني قمت لبست البدله عشان عندي فرح ابن عمي وتوجهت الي ميدان الجيزه عشان اركب السي تي ايه ( الاتوبيس المكيف ) الحمد لله وصلت وركبت الاتوبيس وقررت من جوايا اني مش ناوي اخد ذنوب النهارده عشان السي تي ايه بيبقى فيه بلاوي عشان كده حطيت جاكت البدله في الكرسي اللي جنبي وقلت هيعد جنبي راجل وراجل وحش كمان وقد كان قعد جنبي راجل ما استحماش من حوالي قرن المهم قلت ما علينا اهو كله بثوابه وبدأت اعمل منهمكا في كتاب كان معايا عشان يضيع الوقت عشان المشوار طويل عشان الفرح في جسر السويس المهم بعد حوالي نص ساعه برفع عيني لقيت قدامي جسم وجسم معناه جسم يعني مش هدوم تحتيها جسم انا اقصد جسم يعني واحده ضهرها كله باين طبعا انا قلت انا هحافظ على وعدي مع نفسي ومش هبص اهي النظره الاولى ليك وربنا كبير بردو انه اداني نظره زي دي ومش باصص تاني
المهم لفيت رقبتي لقيت خير اللهم اجعله خير بنت لابسه شورت والله العظيم شورت طبعا انا كنت قربت اعيط والله من هول الصدمه واني يعني خلاص لازم ابقى محترم المهم رجعت دماغي للكتاب ومارفعتهاش غير في المحطه اللي هنزل فيها وهنا تنتهي الفقره التانيه

تبدأ الفقره التالته وياعيني ياعيني على الفقره التالته
وصلت الفرح والعريس والعروسه لسه ماوصلوش وفجأه تدخل بنت شكلها مكنش مطمني من الاول والحمد لله كان عندي حق بس بردو ماعلينا قلت ماليش دعوه
المهم وصل ابن عمي وبدأ الفرح والزفه والزغاريط والناس بدأت ترقص وانا بردو مش ناوي ابص انا راجل دكتور ومحترم
المهم الترابيزه اللي كنت قاعد عليها انا واخواتي وماما دخلت علينا واحده نزلت بوس في الناس اللي قاعده ومنهم ماما وفجأه سألتها فين ابنك انا قلت قشطه دي مثلا واحده عارفاني وماشفتنيش من زمان وعايزه تتعرف طبعا دخلت بلباقه وماما فرجتها عليه و اعتقد كان ممكن تقول لماما طيب ممكن تخليه يتشقلب على اساس بقا اني كبرت المهم بردو ماعلينا وماعلينا انها غالبا اول مره تشوفيني في حياتها وماعلينا اني بردو ما اعرفش هي مين لحد دلوقتي ووالله مش عايز اعرف المهم راحت الست اللي مش عارفها قالتلي انا جايبالك عروسه وبصراحه كان واقف ورا الست دي بنت غالبا معرفتش ان في فرح غير قبلها بخمس دقايق وكانت بتستحمى واستعجلوها فمكملتش لبسها وجت يعني اعتقد انها نسيت تلبس اي حاجه فوق الهدوم الداخليه بغض النظر انا سمعت كلمة جايبالك عروسه وشفت البنت دي وراها قلت فل اوي انا هنحرف بقا واخد بقا ذنوب من اللي توزن في ميزان السيئات دي واتعرف عليها اصل بصراحه انا مش سيدنا يوسف والمغريات بقت اكبر من شاب غلبان في حالاتي رحت بمنتهى العبط قلتها فين العروسه وطبعا فاتح بؤي من اول ودني اليمين لحد ودني الشمال ومستنيها تقولي اهي ورايا اقوم اخدها بالحضن وانسى بقا امي والمعازيم بس هيهات راحت قالت يا دنيا يا دنيا المهم لقيت شبح من بعيد جاي جري والحمد لله لما تحققت لقيتها بنت اموره ايوه بس عندها 10 سنين يعني حتى الانحراف مابقاش نافع طبعا انهارت احلامي وطموحاتي وسبتلهم الترابيزه ورحت في الدايره الموجود فيها الكثير والكثير من الرجاله اللي بيهزو وسطهم اجدع من الاخت الفاضله فيفي عبده ولكن يأبى القدر انه يسيبني في حالي وتهجم في وسط الدايره البنت اللي كانت في اول الفرح مش مطمناني وايه اديلو ادي قعدت ترقص بس ماشاء الله صحتها مساعداها وبردو قلت ياواد بلاش ذنوب كفايه عليك اتفرجت شويه كفايه كده
رجعت اتلقحت على الترابيزه وسبحان الله يأبى القدر للمره العاشره على التوالي اني اكون محترم وتنتقل دايره الرقص على بعد ربع متر من الترابيزه وسبحان الله اني الاقي راجل بيرقص في وسطيهم بس هيهات هيهات كلهم بنات وتتزعمهم البنت اللي كانت مش مريحاني
المهم بعد ما الناس كلهم في الفرح ضمنو اني اخد ذنوب تكفيني عشر سنين قدام انتهى الفرح والحمد لله لا بقيت دكتور ولا بقيت محترم وهنا تنتهي الفقره التالته

تبدأ الفقره الرابعه واحنا مروحين ركبت تاكسي انا واخواتي وامي والحمد لله بعد مانزلو وروحتهم لبيت اختي وانا كنت مروح البيت راح سواق التاكسي حب يضيفلي معلومه وقالي دول قرايبك ؟ قلتلو امي واخوتي راح قالي اصلهم صعبين اوي في التعامل والحمد لله كان القشه التي قسمت ظهر البعير طلعت غلبي كله فيه وخرسته لحد لما نزلت وهنا تنتهي الفقره الرابعه

في الاخر بقا انا قررت قراري النهائي انا مش هعمل فرح ولو عملته هعمله على بسين والصبح ومنغير العروسه كمان عشان وجع الدماغ
حسبي الله ونعم الوكيل في اللي اخترع البدل واللي اخترع فكرة الافراح واللي سولت له نفسه يغني اغاني هابطه بنت كلب زي اللي سمعتها امبارح

41 comments:

Mero.. said...
This comment has been removed by the author.
Mero.. said...

هههههههههههههههههه
عسل..بوست ظريف جدا..
انا اصلا قررت اني محضرش غير الافراح الضروووووووووووورية جدا مش بس عشان الذنوب لا وعشان وجع الدماغ ولامعارف والقرايب اللي بيطلعوا فجاة وستات تبوسك وبنات تتعرف عليك..مردغانة...
ربنا يعافينا ويحفظنا..
تحياتي يا عسل..

yas said...

ايه ياوائل انت هتتبطر على النعمة ولاايه
العروسة اللى عندها عشر سنين دى كويسة اوى مناسبة ليك تماما عمال مايبقي عندها عشرين سنة هيكون عندك 33 بس وتكون طبعا قدرت تكون مستقبلك وتتجوزوا وتعيشوا فى تبات ونبات وتخلفوا صبيان وبنات
ووعد منى هخلى حفيدى يتجوز بنتك ماشي ههههههههههههههههه

ahmed_k said...

ايه يا عم وائل مستعجل عالجواز ليه كده
مش لما تاخد الماجستير ومن ثم الدكتوراه
ويا دكتور مش كنت تعزمنا عالفرح علشان نشد ازرك في مقاومة اللي شفته هناك
ومعلومه صغيره السي تي ايه اللي ركبته بيطلع من الجيزه الساعه كام بالظبط


تحياتي ليك يا دكتور
ودمت بخير

كلام وخلاص said...

يظهر كده انك شيف طبخ فحفاظا على الزيت عشان غالى بلاش تدخل المطبخ كتير
الافراح بقت مهزلة بجد باحس انها سوق للبنات اللى عايزة تتجوز
جميل انك بتجاهد (والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا) وان شاء الله ربنا حيكرمك
سلام

الضاحكون said...

هههههههههههههه
يالهوي على ده يوم
ههههههههههه هوه الاتوبيس كان رقمه كام

جنّي said...

ماشاء الله عليك إبداع ما بعده ابداع
شكلك مقهور أكتر مني من صور محزنة ومخزية .. ربنا يجوزك عروسة ومش عروسة وتعمل فرح من غير عروسة تتصور ممكن نعمل الفرح والعروسة في البيت والمعازيم أيضا في بيوتهم

شكرا

doctor mohamad said...

دكتور وائل : أسلوبك ف القص عالى و فيه كوميديا تلقائية .. إنت كنت متوقع إن العروسة اللى واقفة وراها ؟! >إبتسامة< .. معلش .. خيرها ف غيرها!! .. على فكرة .. كمعلومة .. أيام ما كنت ف الجامعة كنت حاطط عنيا على بنت ف أولى اعدادى يعنى 12 سنة .. دلوقت متجوزة و خلفت و أنا لسه على باب الكريم .. فنصيحة مجرب .. إصرف نظر عن ال10 سنين .. حاول تشوف حاجة بين ال5 و ال6 .. و توصيها تنتظرك .. و تخليها تحلف لك على كدا كمان .. ربنا يعينك يا دكتور.

حـــــدوتـــــة said...

السلام عليكم

يا راجل تعبت اعصابنا معاك
البنت دى صحيح مش مريحاك بس ريحتنى انا
المهم انت اخدت نمر التليفون ولا اية
شكلك كدة قصرت رقبتنا
عموما ولا يهمك ايه ليلة وعدت

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

أحمد هشام said...

طيب ليه كده بس ... ليه بس كده ..
زعلتني يا راجل ..
ده كلام ...
كيف ...
و لماذا ...
يعني مش عارف أقولك ايه ...
بس انت حر في اختيارك ...
وأعانك وأعاننا الله علي ما نحن فيه ...
بوست ظريف بجد ..
وفعلا موضوع الفرح ده صعب أوي ...
و الله نفسي ما أعملش فرح ...

FaceMoon said...

الافراح دى بقت موضة قديمة ودوشة وصداع على الفاضى
خد قرار زى معظم الشباب انك مش تروح تانى افراح ووفر على نفسك تمن الاتوبيس موضوع جميل
تحياتى

أميرة said...

السلام عليكم

انا قلت ارد الزيارة و يادوب قريت البوست دا بس ... لسه هكمل تباعا ان شاء الله :)

بس سو فار سو جود :)

بس باه يا دكتور

كان بودي اشد ازرك بس يا حرام لقيت من الشباب هنا كتير اوي نفسهم يتحطوا جبنك في الموقف دا :)
ابقي صفرلهم قبل ما تروح يمين ولا شمال بما انك شكلك مبخت كده و رزقك ف رجليك

الكلام الجد باه ... مجاهدة النفس دي مش بتيجي بالساهل .. عارف تحط نفسك في وسط النار و تحس بنفسك في الجنة ؟؟
مش سهله دي ابدا .. علي راي اللي قالوا الافراح دي ساعات بتقلب بغم علي دماغ بعض الناس بسبب البشر الحشريين اللي بيحشروا مناخرهم في اللي ملهمش فيه في الفاضية والمليانة .. مهي هيصة باه ومحدش دريان بحد .. اللي رايح فرحان للعروسين بيتغم في النص كده مهو اصله قاعد علي الترابيزة و الباقي هايصيين و عاملين يدوروا في الدوامة ولا حد حاسس بحد فيهم.. انت لسه صغنن علي حدوتة ان حد يعمل فيك كده ف فرح:)

مع خالص تمنياتي بالتوفيق يا دكتور ولو طلعت ف طب القاهرة ابقي قولي يمكن نعرف نخدمك :)

الله معك ومشكور علي الزيارة :)

Ghada , Rofayda said...

بص احسن حاجه في الافراح تتبع سياسة بابا الا وهي تروح في اول الفرح يدوب اول اغنيه بتاعت اسماء الله الحسنى وتسلم على العريس وتتوكل على الله وتسيب المكان وتروح بيتكم....ده سياسة ورثتها عن بابا وعليها

ربنا يغفرلنا جميعااااااااا...وعقبال فرحك يافندم

تحياااااااااتي

ودمت بخير

شهيدة said...

قرأت البوست اول ما نزل لكن اتعطلت شويتين

كل مرة اؤكد ان ممكن نقرأ كتاب موقع باسمك يوما ما .. عن قريب ان شاء الله

اما الموضوع نفسه :D

لناس دي بتحرمنا ندخل افراح تاني

Empress appy said...

ايه افراح كلا وحاشا وفاش اختك اللى هى انا لسانها طويل انت عارف طبعا بتقعد فى الفرح لو سعه حد بيتكلم سنته بتبقى اسود من البتنجان الاسود
وبرضه فى المكابل لو شوفت حد لابس غلط مش بسكت فتجنا لهذوهى الحركات ببطل اروح غير اقررررررررررب المقربين اخواتى وساعات ولا د خالتى هههههههههههههه

WhItE HeArT said...

ههههههههههههههه

متتصورش انا قعدت اضحك قد ايه والله

ياعم الدكاترة ملهمش لا يركبو سي تي ايه ولا يروحوا افراح المهندسين تكفلو بالموضوع ده يعني لو واحد زي حالاتي كان في الفرح كان مستناش يعرف من الست ان البنت اللي وراها هيه العروسه كنت هقوم واقول لها دي العروسه واهتك يابوس زي ماانته عايز


هههههههههههههه

مادام ذنوب بذنوب بأه


يله خير عموما جزاك الله خير انك حاولت تكون محترم ومؤدب على قد ماتقدر

تحياتي

nody said...

ههههههههههههههه
انا بقى لسه حايه من فرح امبارح
طازه لسه
ومن ساعتها وانا بفكر ما عملش فرح
لان مش البنات بس الى كانوا دخلين مسابقه رقص لا والعروسه كمان
وهما والعروسه كانوا ناسين يلبسوا
وبعدين حلوه العروسه ام عشر سنين يادوب تكون كونت نفسك وتلحقها
هههههههههههه
تحياتى

me said...

ههههههههههههههههه
تحفة بجد و دمك خفيف مووووووووت

هى الافراح دلوقت كدا عشان كدا انا بطلت اروح الفرح و بروح الحنا بس

متخنقش نفسك اصل بالطريقة دى هتحبس روحك

الناس دى بقت معندهاش دم

سلامى
تشااااااااااوووووووووو

Unknown said...

انت السبب

حد ينزل من بيتهم ف الحر ده؟؟

mohra said...

كل ده و مش عايز تاخد ذنوب؟؟؟؟
يالا خليها الفرح الجاى

yoyo said...

صباحك سكر يا دكتور
بجد انت عسل والبوست زى السكر
بس يعنى رزق وجاى لك يا باشا ترفضه هههههههههه ينفع يعنى على راى الاخ اديب بقى (موز موز)هههههههه والله انا نفسى لما بشوف المناظر دى بقول ايه يا جدعنان هو احنا مش من هنا ولا باين كدا احنا من هناك ههههههههههه معاك ان الافراح دى بتخنق موت خصوصا بقى المبوسة اللى بتفتح وممممممم مممممم من هنا ومن هنا ويا حبيبتى دانتى بقيتى عروسة ومش شفتك من ايام زمااااااااان وتقول للوح ننوس عيم امه تعالى سلم بقى وحتة كسوف بقى والافلام العربى القديم دى اللى من ايام فحت البحر
اللى بيفرسنى انا بقى شخصيا بكون قاعدة متغاظة اوى الشباب اللى بيرقص ولا فشر سامية جمال ايه يا جدعنان دا هى الرجالة بترقص حتى دى الرجالة بتعملها استر ياللى بتستر هههههههههه يالا عندنا ولاية بقى وربنا امر بالستر

تحياتى وتقديرى لك
( يويو)

blue-wave said...

وانا مال اهلى ومال اللى حصلك امبارح؟؟
يا عم الحاج مالك انت ومال التدوين؟
خليك فى قمر 14:))
واحشنى ياد يا وائل والله
ماتبقى تسأل ياد؟

نعكشة said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

يلهوي

بجد يوم مسخرة

ممكن تعمل وليمة و تخلص
و الناس اصلا بتبقي جاية عشان الاكل

ناس غير نوعية البنت اللي مش مطمناك
ههههههه

بس أول مرة اشوف قصدي اقرا ان فيه حد شاف حد لابس شورت في الاتوبيس
لأ انت معمولك عمل
و عشان تفكة لازم تجيب ودن خروف اتدبح مرتين
و رمش خامس لفرخة نسيت تخرج يوم الاتنين

ربنا يعينك

دمت سالم

سلامٌ عليك

Unknown said...

ابشروا .. هنقفل المدونات ونقعد فى البيت
يوم الاربعاء 9/7/2008

فى المصرى اليوم كتب الاستاذ / مجدى الجلاد عن مشروع جديد

لتقييد الحريات واليكم المقال
---------------------------------------

قانون «ذبح» الفضائيات .. والـ «فيس بوك»!

ادعوكم لبحث هذا الموضوع الخطير قبل فوات الاوان

نونو said...

هههههههههههههههه
فرصة سعيدة يا دوك يالله معلش
دة انت خدت زنوب
استغفر الله العظيم لية وليك يا وائل
ربنا معاك بس انت موضحتش سواق التاكسى كان مخنوق منكوا لية ؟
ههههههههههههههه
فرصة سعييدة للمرة المليون
على فكرة انا قريت البوستات كلها
كلها ظريفة موووووت

wael said...

قبل اي حاجه اسف طبعا عشان اتأخرت في الرد

ميرو :
انا قررت اصلا محضرش افراح تاني ولسه بفكر احضر فرحي ولا لا

ياسمين :
طيب كويس انا اكتر حاجه كانت بتخليني مش بعرف انام هو مستقبل بنتي مدام انتي امنتيه يبقى انام واستريح بقا

wael said...

احمد :
صلي على النبي ياجدع اي سي تي ايه رايح ناحيه مدينه نصر اركبه وادعيلي
وياعم سيبني افكر في الجواز يعني لا اتجوز ولا افكر حتى؟

كلام و خلاص :
انا طباخ حكايه بجد انا هموت مره وانا بعمل كوبايه شاي
انا ضايع في المطبخ والله
المهم نورتيني

wael said...

فرنسا والرايق :
الاتوبيس ده 791
اي خدمه
تحياتي

جنى :
ياريت ينفع والله
على العموم خليها على الله
تحياتي

wael said...

دكتور محمد :
يادكتور 5 سنين ؟ حرام كده بقا
بص هو بصراحه انا قررت اصرف نظر اصلا وابقى اسيب كل حاجه للقدر كده هيبقى احسن
المهم انت مش متجوز ولا خاطب؟

حدوته :
ياراجل عيب عليك نمرة تليفون ايه بس دي مش اخلاقي انا اخدت العنوان
ههههههههههههههههههههه
نورت

wael said...

احمد هشام :
والله انا في رأيي المتواضع اتوكل على الله وماتعملش فرح
تحياتي

فيس مون :
انا خلاص قررت مش هعمل فرح بس هركب اتوبيسانت مكيفه كتير
هههههههههههههههه

wael said...

اليس في بلاد العجائب :
نورتي المدونه وانا فعلا في طب القاهره زي ما قلتلك ولو على معيد الجراحه فهما كتير جدا انتي تعرفي مين؟

غادة و رفيده :
والله فكره حلوه جدا بس بردو الاحسن محضرش اصلا
نورتي

wael said...

شهيده :
اشكرك جدا على الاطراء الرائع بتاعك
واشكرك على متابعتك
نورتي

ابي :
عاش من شافك فينك من زمان؟
والله احسن حاجه حتى بلاش ولاد خالاتك كفايه اخواتك

سنووايت said...

ههههههههههههههه
الحمدلله ان اليوم عدي علي خير
اعتقد انت كدة مش هتحضر افراح تاني في حياتك
اللي فعلا بيدايقني ي الافراح دلوقتي الاغاني اللي بتشتغل فيها
الموضة دلوةقتي في الافراح الاغاني الهابطة وكان السعادة لا تكتمل الا بها , ومش عارفة ايه علاقتهم ببعض
بس ما علينا
اعمل فرح يا وائل بس ابقي اعمله بالصورة اللي تحب انك تعمله بيها مش زي باقي الافراح


وبعدين زعلان ليه من العروسة
دي يا دوب علي ما تكون كونت نفسك هههههههههه

wael said...

القلب الابيض :
الدكاتره يعدو في بيوتهم ويستنو العدل
هههههههههههههههههههههههههه
نورت

نودي :
ههههههههههههههههه
انا ابن عمي كان هو اللي بينافس على مين هيرقص احسن
ههههههههههههههههه
يالا خير
نورتي

wael said...

البت قباحه :
ههههههههههههههههههههه
لسه مش قادر ابطل ضحك على الاسم بتاعك
المهم يا مروه والله بجد كويس اوي انك تروحي الحنه بس المشكله ان العريس معندوش يوم حنه

انونيمس :
يااااااااااااااااااااااااااه فينك ياكبير والله واحشني
منور يا باشا

wael said...

مهره :
لا ماتقلقيش اخدت ذنوب والحمد له

يويو :
اشكرك والله على الاطراء ده كله
وبجد الكومنت بتاعك دمه اخف بجد من البوست كله
نورتيني وان شاء الله ماتكونش الزياره الاخيره

wael said...

بلو واايف :
انت ايه اللي جابك هنا
امشي ياد هنرش ميه
انت صحيح عزلت يا ابني مابقتش بشوفك خالص ؟
نورت

نعكشه :
هو على رأيك بجد الناس بتبقى جايه تاكل بس تاكل وترقص الاتنين مع بعض
بس بردو منغير فرح احلا كتير
نورتيني وهفكر افك العمل بالطريقه بتاعتك

wael said...

حسن محمد توفيق :
استاذ حسن انا لسه مقرتش الموضوع بس اول ما اقراه هرد على حضرتك

نونو :
سواق التاكس قال كده عشان بجد هما خرمولو دماغه اختي متجوزه جديد وبتوه وهي مروحه بيتها فكانت هتهبل السواق يعني كل شويه تقوله خش يمين لالالا خش شمال بس كده
نورتي المدونه يا نونو

wael said...

سنووايت :
مهو الفرح اللي نفسي فيه هو زفه بالكمنجات وعلى بسين والصبح والاغاني عباره من مزيكا بس
ده حلمي في فرحي مش لازم يبقى العنب العنب والكلام ده
وغالبا ده هيبقى المفروض عقبال ما العروسه اللي عندها 10 سنين تكبر
نورتي

OldCatLady said...

شوف يا وائل يا ابنى....

رغم انى من أكبر المعارضين لنظرية المؤامرة بس دى كده مؤامرة.

اه والله مؤامرة
:)))

أكون أو لا أكون said...

حمداً لله على سلامتك...