Sunday, March 2, 2008

virginity

اخر احصائيه سمعتها ان في 14مليون شاب وشابه مصريه غير متزوجين . رقم في تخيلي الشخصي مهول عشان الرقم ده من العدد الكلي يبقى نسبه مهوله . المهم اكيد الرقم ده بيمثل حاله اقتصاديه عامه بس على ما اظن ان مش ده السبب الاساسي هو ده نتيجه طبيعيه لفكر عام سائد انا مش فاهمه يعني بمعني ان في مطالب غير محسوبه بيطلبها اهل البنت بمسميات غير معروفه او معروفه وغير مفهومه .طلبات الهدف منها المنظره او المقارنه يعني نظام بنتي مش اقل من اي حد مهي بنت فلان جابولها تلاجه خمسميت قدم وشقه ميت اوضه

انا في رأيي الشخصي المتواضع ان الجواز عباره عن صفقه كبيره تتحمل عقبتها في المستقبل فلو افترضنا فعليا انها صفقه يبقى لازم يبقى فيها مقومات منها رأس المال بس لازم يبقى فيها مقومات كتير اللي هي في الجواز الشخصيه العامه للزوج او الزوجه والتوافق يعني لو كان رأس المال هو الاساس يبقى اي شخص يمتلك مال هيعمل مشروع بالتبعيه ناجح بس ده في العالم الواقعي غير حاصل . المشكله ان النظره الشموليه لاهل البنت تحديدا مش بتبقى بالجوده المفروضه فبيحصل لبس قوي في الاختيار تحت مسمى انهم بيأمنو مستقبل البنت و تظل البنت في حالة انتظار دائم للموافقه من الاهل على صاحب رأس المال وممكن ترفضه لو كان الشخص لايناسبها فكريا ولا في الطبع العام بس بيظل التفكير في المناسبه الفكريه والطبع والصفات موضوع يطلق عليه في مصر ( اهو كله بيجي بالعشره ) فغالبا الاختيار بيبقى مغلوط الا في من رحم ربي . الولد بشكل عام وبصراحه من كتر البلاوي اللي بيشوفها من الكثير والكثير من البنات بيوصل لمرحلة من فقدان الثقه في البنات فبيتجسد ادامه حديث الرسول عليه الصلاة والسلام وهو ( تنكح المرأه لأربع : لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداك ) وهنا بيتجه الولد ( العاقل ) للاختيار الانسب وهو تربت يداك فبيبقى المقام الاول عنده انها هتصون بيته مع الاخذ في الاعتبار برده انها تبقى مقبوله المنظر بالنسبه للولد تحت مظلة ان الجمال نسبي ( من رحمة ربنا انه جعل الجمال نسبي في عيون الرجاله ) وهنا غالبا بيكون الاختيار بدري جدا يعني في سن صغير ( ودي المشكله ) وانا اقصد بالسن الصغير 23 او 24 وبيكون اساس الاختيار هو انه يصون نفسه وهنا بيواجه المشكله اللي بدأت بالكلام عنها وهي ان الاختيار في الناحيه التانيه بينسى او بالاصح بيتناسا قول الرسول عليه الصلاة والسلام :( من جاءكم ترضون إيمانه وخلقه فزوجوه،فإن لم تفعلوا تكن فتنة ) وبيتذكرو وبقوه قول البيوت المصريه ( من جاءكم ترضون شهادته و ماله فزوجوه ) وبما ان الرسول عليه الصلاة والسلام مابيقلش حاجه غلط فبشكل طبيعي بتتحقق الفتنه و بيصاب الولد الغلبان بالصدمه وبياخد احد القرارين يا اما يكتئب او ياخد القارا التاني الا وهو ما البنات على قفا من يشيل انا اصاحب وابقى اتجوز لما ربنا يحلها او حتى اصاحب ليه يلعن ابو معرفة البنات مالهم الولاد مهم زي الفل لحد اما اجهز نفسي وادخل كبير وطبعا بشكل عادي ومنطقي لابعد الحدود بتكون النتيجه ان عدد الشباب والشابات اللي مش متجوزين في مصر هو 14 مليون عشان المطالب اكبر من القدره العامه لاي شاب والاختيار يغفل تماما الدين و القدره على تحمل المسؤوليه اللي هي بالعرف الكلمه المنطوقه وغير مفهومه او غير متبعه وهي : احنا بنشتري راجل

انا لا اقصد والله بكلامي ان المشكله في البنات بس لكن فعليا المشكله الاكبر عند البنات او اهل البنات بمعنى اوضح وهذا لا ينفي ان في ولاد مافيش في دماغهم اي حاجه زي ما في بنات وكتير بردو يمتلكو عقليه ناضجه ومحترمه بس المشكله ان مشروع الجواز مكون من اربع اطراف عيلتين وفردين واصعب شي في العالم هو التوفيق بين اربع اطراف بيحاول كل منهم ربح معركه غير موجوده من الاصل ويمكن ان تكون اتفاقيه لكن للاسف الفكر العام بيحولها لمعركه

13 comments:

yas said...

هاى وائل
انت كتبت الموضوع باسلوب حصصتنى انى بقرأ موضوع فى الاقتصاد
انت عندك حق ان فعلا المشكله الاساسية بتبقي بين العيلتين
وعادة كل الارتباطات اللى بتتفشكل بيبقي سببها اختلاف فى الاتفاقيات سبب منطقى برضه
مش عارفة انا حاسة ان اهم حاجة عندى ان يكون بينى وبين الاخ اللى هتجوزه chemistry
وبس
لان ممكن يكون كويس فى كل حاجة وانت مش طايقة ومفيش توافق
ماعلينا يعنى انت شاغل دماغك اصل بال 14 مليون دول ليه احنا مالنا
ولا انت بتفكر تسيب الطب وتتجوز
يالاسلام

yas said...

ههههههههههههههههه
ايه حصصتنى دى
والله انا شاطرة فى العربي بس انا بقالى يومين منمتش وعينيا مش مفتحاها اصلا
عموما انا كان قصدى حسستنى ماعلينا افهم انت بقي لحدك

Anonymous said...

s3
ezayk ya wael
ana ma3ak felle enta bt2olo bas bgad ana 7assa en elmoshkela elasaseya hya ezzaman elle e7na 3aysheno delwa2et aktar mn konha moshkelt 3a2elat ma3na kalamy shof mathaln lo shab fakr ytgawz elayamde awlan haygeb mnen tamen essha2a da 7atta lo egar hay2dar menn ydfa3 kol shahr 3ala el2a2l 1000 gneh dazakat hwa moratbo aslan mawslsh alf gneh bgad ana baklmk mn weghat nazry eny bnt bgad allah y3en eshabab elayamde 3ashan kda ana mosh ma3a osra ttsharat 3ala elle gay lbntha aslan hwa lo ma3a sha22a da yb2a engaz we elmafrod kol enna tysar ezawag elayamde bgad wa2ela e7na hanfqed aslan elma3na essame lkelmet bet we osra
ma3lsh tawelt 3alik

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

ذي ماأنت قولت ياوائل المشكلة موجودة عند الجنسين بس الرجالة مابيتكلموش عنها ذي البنات .. لأن الولد بيصاحب ... وعلي فكرة كل مابيكبر سنه بيبقي اتخاذ قرار الزواج بعيد عنه .. لكن البنت هي اللي بتستني وغالبا مابتتصاحبش

المشكلة كبيرة ومش مادية بس
بس مش معقولة هانضرب الشباب علي ايديهم ونقول لهم اتجوزوا

تحياتي بس الموضوع كبيير

spellz said...

tefteker l moshkela f3lan fe ahl l banaat:D
3shaan ana a3adt abbos abbos mala2etsh wala 7ad mn elli a3rafhom yaslo7 enno yekooon 7aga gheir sadeek mn b3eed le b3eed

انا قربت اصدق ان الجواز ده مشروع اجتماعي فاشل يجب ان يلغى لغاية مانربي الناس اللي دخلينه

عشن مش بس العائلات هي اللي بتعقد الامور اللى فى سن الزواج لا يصلحوا
الذيذ في الأمر ان اهل البنت بيكون غالبآ عنددهم ولد برضه و لو اهل خطيببته عملوا كدة يشتموا فيهم

و ارجع و اقولك اهل البنت دول راجل و ست يعني المشكلة مش في الجنس الانثوي
المشكلة غباء اجتماعي بغيض


sm3 3n l accreditation wl atebaa2 bela 7qooq wl e3tesamaat de?
enta now fe emteyaaz bayen sa7?

nawy t3ml ih?

david santos said...

Hello, Wael!
Thanks for your posting and have a good week,

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Wireless, I hope you enjoy. The address is http://wireless-brasil.blogspot.com. A hug.

wael said...

انا اسف للجميع للتأخير في الرد بس كان عندي امتحانات

ياسمين :
انا اسف لو كنت حصصتك ان الموضوع اقتصادي ويارب تلاقي اللي بينك وبينه كميه ان شاء الله
وبعدين ايه المشكله يا ياسمين ماتسبيني افكر في الجواز يعني مش متجوز وكمان مش عايزاني افكر كده بجد حرام هو لازم اموت جوه الكليه دي
هههههههههههههههههههههههه
نورتيني وربنا يعنيك على اللي انتي فيه

المحتاره :
انا الحمد لله كويس ومطولتيش ولا حاجه ويارب البنات كلهم يفكرو زيك عشان نتجوز بقا بدل ما احنا قاعدين كده

المفقوع مرارتها :
المشكله كبيره فعلا بس ولله والولاد غلابه لا بيصاحبو ولا نيله المحترمين اللي فيهم بيظلو متمسكين بالصح مهما حصل عشان كده بيتجننو في الاخر وبيكتبو بوست زي اللي انا كاتبه

سبلز :
انا لسه في بكالريوس لسه ولو على الاعتصام والكلام ده فأحب ابشر مافيش فايده وهنفضل نقبض 220 جنيه ولا يهمك احنا ندفن نفسنا احسن وعلى رأيك
ارفض حدوث هذا

ديفيد :
شكرا ونورتني

ويرليس :
شكرا كده على الاطراء نورتني واشكرك

ghoneem said...

السلام عليكم

انا سعيد بزيارة مدونتك ومتفق معاك ف ربط الزواج بالازمة المادية اللي احنا بنعيشها
بس ده مننا احنا ربنا عسر علينا لاننا صعبنا علي نفسنا كل حاجة وسيبنا كل حاجة حلوة في ديننا وروحنا ندور ف ثقافات واشتغالات اخري

الرقم فعلااااا مفزع وانت ممكن تربطه بالفساد اللي حاصل من زواج عرفي وبنات عارفة شباب بالهبل وكله بيقضي وقته
طولت عليك

شد حيلك ف البكالوريوس انا سبقتك بس المشوار طويل لسة
علي فكرة المرتب بتاعي 240 جنيه ولله الحمد وعايز اتجوز
بلي وكسة.......

تحياتي

بالتوفيق

wael said...

دكتور احمد غنيم :
نورتني
بس الفكره يا دكتور مش ان احنا سيبنا ديننا عايزك تفتكر قول الرسول عليه الصلاة والسلا م ( اللهم اني عوذ بك من الفقر والكفر ) اكيد الرسول ما اقرنهمش ببعض بالغلط اكيد التانيه نتيجه للاولى
يادكتور عمرو ابن الخطاب اوقف حد السرقه في المجاعه
الناس معذوره الظروف اقوى بكتير من قدرتهم على التحمل والشباب بيكبر وهو لسه معرفش يعني ايه جنس اخر
بجد دي مصيبه
وياراجل اصرف ده انت بتقبض 240 جنيه يعني دلع
حسبي الله ونعم الوكيل في البلد دي
نورتني

عمو احمد said...

الله عليك يابنى انا كنت من زمان بفكر فى الموضوع ده,لو اهل البنت فكروا ان زى ماالبيت الى بيتجهز ده بيت بنتهم فهوه فى نفس الوقت برضو بيت العريس وطبعا اى واحد نفسه يخلى بيته ده احسن بيت فى الدنيا فمجرد انهم مايتجوزو حتلاقيه مقطع نفسه شغل وهيه كمان عشان يخلو بيتهم احسن بيت فى الدنيا وربنا عالظالم

wael said...

روح قول لاهل العروسه يا عمو احمد انا والله عارف وانا هعنس من قليل

wael said...

ايه ده انا لسه شايف البروفايل عندك انت اصغر مني امال عمو ايه بس اللي انت كاتبها دي انا كنت محرج اكلمك باسمك
ههههههههههه